|

De 10 beste boeken (verhalenbundels) met korte verhalen 2024

Je kent het vast wel, je hebt wel zin om te lezen, maar niet in een lang hoofdstuk of een heel dik boek met 1 verhaal. Of je hebt maar weinig tijd en je wilt toch graag weten hoe het verhaal af loopt! Als dit het geval is dan zijn de verhalenbundels met korte verhalen of een dun boek met een korte verhaal echt iets voor jou.

Het voordeel van de korte verhalen zijn dat ze tegenwoordig wel elke genre aanwezig zijn. Je hebt ook auteurs die alleen gespecialiseerd zijn in korte verhalen schrijven. Vaak wordt gedacht dat een kort verhaal niet veel inhoud heeft of lang niet zo ontroerend of inspirerend is. Maar dit hoeft zeker niet het geval te zijn.

Om het tegendeel te bewijzen heb ik voor deze pagina de 10 beste boeken met korte verhalen voor je geselecteerd. De boeken zijn heel divers en komen uit verschillende genres.

Om je een goed beeld te geven van de boeken, heb ik naast een boekomschrijving ook een link van Bol.com geplaatst. De link geeft veel extra informatie over het boek, waaronder de waardering en de recensies van de lezers. Via de link kun je het boek eenvoudig en snel bestellen. Een goed alternatief voor Bol.com is Bookspot.nl


Labyrint – De verhalen

In Labyrint – de verhalen komt alles van Nederlands succesvolste schrijfster Esther Verhoef samen. In dertien spannende, verrassende en meeslepende verhalen laat zij de lezer alle hoeken van het thrillergenre zien. Verhoef betreedt nieuwe paden met het mysterieuze Labyrint, waarin hoofdpersoon Hanna in een obscure onderwereld terechtkomt. Vuile handen zoomt in op een eenzame tuinierster met een sinister geheim, en in de Dodemansrit van failliet verklaarde ondernemer Aad blijft de spanning tot op het allerlaatst om te snijden.

Esther Verhoef weet in op meesterlijke wijze de lezer met weinig woorden te raken: spanning van het hoogste niveau.

Deze bundel bevat de volgende verhalen: Vuile handen, Offline, Dodemansrit, De perfecte partner, Onvoltooid verleden tijd, Worstcasescenario, Nouveau riche, Na sluitingstijd, De stagiaire, Erken mij, De ontmoeting, De genezing (Een liefdesverhaal) en Labyrint.


De ogen van Fadil

De ogen van Fadil van veelgeprezen verhalenverteller Mohammed Benzakour is een fabelachtige verhalenbundel met pratende ezels, lachende geesten, vliegende honden en biddende bijen.

In De ogen van Fadil, de eerste verhalenbundel van veelgeprezen en geliefd verhalenverteller Mohammed Benzakour, wordt gekletst en geroddeld, gestreden en liefgehad. Een unieke verhalenbundel, geschreven met zwierige, sensuele hand.

Een duivels knappe jongen tovert met zijn ogen. Twee witte nonnen koesteren een schokkend geheim. Een manke jongeman ontraadselt het meloenmysterie. Een culinair wonderkind neemt als paleiskok de koning te grazen. Een jong kind krijgt liefdeslessen van een oude vrijster, Zoubida, de dochter van Humphrey Bogart. Achter een sluier van godsvrucht en deugd spelen zich heimelijke taferelen af van overspel, waanzin, genialiteit, zwendel, incest en sodomie. Daarin figureren pratende ezels, dansende geesten, vliegende honden en biddende bijen.

In deze eerste verhalenbundel van Mohammed Benzakour lijken alle personages een onvermoed geheim te hebben dat zich plotseling openbaart: een kunst die alleen zij verstaan, een kracht die hen naar grote hoogten stuwt of een geheim dat onherroepelijk hun ondergang wordt.


Gij nu

Vijftien heel verschillende mensen. Allemaal op een bepalend moment in hun leven, zo’n moment waarop de dingen ontploffen of imploderen, stilvallen of deblokkeren, kapotgaan of ten goede keren. Gij nu gaat over wurgende eenzaamheid. Die boek gaat over vluchten en ontsnappen, wat geenszins hetzelfde is. Over verledens die je blijven achtervolgen, tot je beter leert te weten.

Over de liefde die kan helpen, als je dat durft toe te laten. Maar ook Over het verlangen om gezien te worden, de verschroeiende dwang om het goed te doen, de angst voor het geluk, vaak groter dan die voor het verdriet, de opmerkelijke veerkracht van wie weigert op te geven. En over de heftige wereld die het soms zelfs de dappersten onmogelijk maakt.

Griet Op de Beeck heeft geen roman geschreven, maar Gij nu is geenszins een verzameling per ongeluk bij elkaar geplaatste verhalen. Het is wel degelijk de bedoeling om bij het begin te beginnen en door te lezen tot het eind, om dan te ontdekken dat het boek meer is dan de droge optelsom van de afzonderlijke delen.

Niet omdat er anekdotische verbanden zouden bestaan, maar omdat de schrijver probeert op deze manier iets te vertellen wat de lotgevallen van de vijftien individuen ver overstijgt.


Maak er een feest van

Met Maak er een feest van bestormt de Ierse debutante Nicole Flattery de internationale hitlijsten. Dit bejubelde boek staat vol zinderende en hilarische verhalen over jonge vrouwen die worstelen met hun plaats in de wereld. Een wereld waarin ze op het werk van elkaar vervreemden, zich in overvolle ruimtes geïsoleerd voelen en waarin degenen mét een relatie nog het meest eenzaam zijn van allemaal.

De vriendin van de beroemdheid, de tweede vrouw van de weduwnaar, de werkneemster, de studente en de wellustige docent; allemaal verlangen ze vurig naar liefde en afleiding terwijl ze zich zowel door hun toekomst bedreigd als door hun verleden achtervolgd voelen. Maar bij Nicole Flattery zijn de vrouwen te brutaal, te eerlijk en te grappig om bij de pakken neer te zitten. Geladen met donkere humor markeert deze bundel de komst van een immens talentvolle nieuwe schrijfster.


Dank je wel

De olifant is zeer dankbaar omdat de andere dieren een nieuw bed voor hem geregeld hebben en de zandtor, die midden in de woestijn woont, bedankt de regen uitbundig voor het eindelijk weer eens kletteren. De krekel is de kikker zeer erkentelijk voor zijn lessen in kwaken en de mus schrijft een bedankbrief in het zand. Zo klinkt er vaak ‘Dank je wel’ in het bos, voor alle cadeaus die de jarigen krijgen, en voor de hulp die ze elkaar bieden.
In Dank je wel komen alle gelegenheden aan bod waarbij eenieder bedankt kan worden.


Een delicaat moment

Een delicaat moment biedt een staalkaart van het literaire kunnen van het Italiaanse fenomeen Niccolò Ammaniti. Het staat vol met prachtige verhalen over liefde, bedrog en de dood, in de typische Ammaniti-stijl, waarbij de hoofdpersoon vaak lijdt aan een milde vorm van overmoed.

Voor de liefhebbers van zowel het klassieke als het meer absurdistische werk van Ammaniti!

Niccolò Ammaniti (1966) is een van de grote sterren van de hedendaagse Italiaanse literatuur. Van zijn bestseller Ik haal je op, ik neem je mee zijn alleen al in Nederland 300.000 exemplaren verkocht. Ik ben niet bang (160.000 exemplaren verkocht in Nederland) won de prestigieuze Premio Viareggio 2001 en Zo God het wil werd bekroond met de Premio Strega 2007.

Ammaniti schreef tevens de hilarische romans Kieuwen, Het laatste oudejaar van de mensheid, Laat het feest beginnen! en het kleine juweeltje Jij bent mijn schat. Voorjaar 2013 draait Jij en ik in de Nederlandse bioscopen, verfilmd door Bernardo Bertolucci. Ammaniti’s werk is vertaald in zevenendertig landen.


Vijf vrolijke verhalen

In ‘Vijf vrolijke verhalen’ verkent en verfrist Adriaan van Dis de thema’s die hem blijven bezighouden: de omgang met vluchtelingen zoals we die kennen uit ‘De wandelaar’; de rol van een goedwillende Europeaan, reizend door een conflictgebied in de Hoorn van Afrika; en de wanen van een door oorlogsherinneringen geplaagde vader. Ook bezingt hij het kustdorp van zijn jeugd – de plaats waar voor hem alles begon. Er wordt met een excentrieke dame in de tijd gereisd. Vijf keer wordt de lezer opgetild, vervoerd en aan het denken gezet. ‘Vijf vrolijke verhalen’ markeert veertig jaar schrijverschap.


De tachtigjarige vrede

Een hilarisch zelfportret in twee keer veertig verhalen

Nog niet zo lang geleden zei Kees van Kooten in een interview: ‘Een biografie is niet meer nodig, ik heb alles zelf verteld. Ik ga de rest van mijn leven veel liever lezen dan schrijven.’ Ter gelegenheid van de bloemlezing De tachtigjarige vrede las hij voor het eerst sinds tijden weer zijn eigen verhalen. Ze brachten hem niet alleen terug naar het verloop van zijn lange leven, maar eveneens werd hij de lezer van zijn eigen hilarische fantasie.

De verhalen uit Hedonia, Zwemmen met droog haar, de Treitertrends, de Modermismen en de vele andere bundels – ze zijn even sterk en humoristisch als de lenige geest van Kees van Kooten zelf. Het is met die krachtige verbeelding dat hij nu zichzelf portretteert aan de hand van zijn verhalen. En het is het schitterende bewijs dat een biografie inderdaad volstrekt overbodig is. Koot graaft zichzelf autobio.


De moeder van Ikabod & andere verhalen

De wereld van ’t Hart in achttien verhalen

In het Duitse blad Der Spiegel werd Maarten ’t Hart getypeerd als een ‘wunderbar altmodischer Erzähler’. In deze sterk autobiografische verhalen blijkt die wonderbaarlijke, ouderwetse vertelkunst bij uitstek geschikt om de dwaasheid en absurditeit van het moderne leven te betrappen.

Ogenschijnlijk alledaagse gebeurtenissen zoals de verkoop van een huis, een plechtige uitvaart, een kerkdienst, een ontmoeting op een treinstation, een bezoek aan de markt of een casino pakken tragikomisch uit. Of soms juist beklemmend, zoals in ‘De buitendeur’ of ‘De stiefdochters van Stoof’. Toch overheerst in alle verhalen een lichte toon; ze laten zien dat het leven in feite een klucht is die helaas een enkele keer in een tragedie kan ontaarden.


Twee kleine visjes

Een unieke inkijk in het leven van inspecteur Helen Grace van M.J. Arlidge

Indrukwekkend, gruwelijk en aangrijpend – Alles in de wind en Schuitje varen laten zien hoe Helen Grace is geworden tot de persoon die we nu kennen.

Alles in de wind
De vijftienjarige Jodie arriveert bij haar derde weeshuis. Misschien is dit keer alles anders. Misschien blijft ze dit keer ongedeerd en wordt er goed voor haar gezorgd. Maar de waarheid is dat Jodie niemand meer heeft om haar te beschermen. Ze zal zichzelf moeten verdedigen. Ze zal moeten veranderen. Maar wat voor persoon zal ze moeten worden om eindelijk veilig te zijn?

Schuitje varen
Helen Grace is op achttienjarige leeftijd net afgestudeerd van de politieacademie als ze wordt ingedeeld bij de verkeerspolitie. Binnen het team vindt iedereen het een saaie functie, maar dagelijks rondrijden op haar motor bevalt Helen wel. Wanneer ze wordt opgeroepen bij een verkeersongeluk van ongekende schaal, blijkt het om een fatale botsing te gaan. Maar waar haar collega’s uitgaan van een tragisch ongeval, heeft Helen haar twijfels. Waarom riskeerde het slachtoffer zijn leven door een drukke snelweg over te steken? Of was hij voor iets op de vlucht?


Vergelijkbare berichten