|

De 10 beste boeken voor de beginnende coach 2024 (coaching)

Coach is een breed begrip geworden, vroeger werd er veel in de sport gesproken over een coach, tegenwoordig is het een serieus beroep geworden, met een taak voor vele functies bijvoorbeeld van de leidinggevende. Het coachen mag ook zeker niet onderschat worden en kan moeilijker zijn dan je verwacht. Gelukkig is er wel veel over coaching geschreven.

Voor deze pagina ben ik op zoek gegaan na de 10 beste coaching boeken, ook boeken die geschikt zijn voor de beginnende coach. De boeken in de top 10 zijn heel divers en gaat over o.a. coaching in het onderwijs, bedrijfsleven, sport, zorg, life-coaching en nog veel meer.

Om je een goed beeld te geven van de boeken, heb ik naast een boekomschrijving ook een link van Bol.com geplaatst. De link geeft veel extra informatie over het boek, waaronder de waardering en de recensies van de lezers. Via de link kun je het boek eenvoudig en snel bestellen. Een goed alternatief voor Bol.com is Bookspot.nl

Autumn 2- 728 x 90

HOE-boek voor de coach

Als coach wil je mensen in beweging krijgen. Je wilt hen met meer kracht en vertrouwen zelf hun koers uit laten zetten. Daarvoor gebruik je een scala aan methoden en technieken. Maar soms zou je als coach (nóg) beter willen weten hoe je een specifieke interventie inzet.

Voorbeelddialogen en gespreksmodellen Dat staat in dit ‘HOE-boek voor de coach’ in uiterst praktische hoe-bewoordingen: Hoe confronteer je? Hoe speel je in op stress? Hoe werk je aan perspectiefverbreding? Hoe werk je met polariteiten? Of: hoe doe je niks? In een dertigtal HOE’s staan voorbeelddialogen, vragenlijsten, (gespreks)modellen en checklists.

Daarnaast hebben de auteurs ook een stevige visie op coaching neergezet. Mogelijke interventies in coachtrajecten Het ‘HOE-boek voor de coach’ is daarmee een heel waardevol en praktisch boek voor iedereen die professioneel met coaching aan de slag wil of is, boordevol mogelijke interventies in een coachtraject.


Oplossingsgericht coachen

Het aantal coaches is de laatste jaren enorm toegenomen. Niemand kijkt er dan ook meer van op als iemand het over zijn personal coach heeft. Op dit moment heeft Nederland zelfs de grootste adviseursdichtheid ter wereld.

Maar helaas gaat het in coachingsituaties niet altijd helemaal zoals de bedoeling is. Na talloze sessies is er nog amper vooruitgang geboekt: er is sprake van terugval, of erger nog, verslechtering. Meer sessies helpen in zo’n situatie meestal niet. Speciaal om deze situaties te voorkomen, is er een zeer effectieve benadering: oplossingsgericht coachen.

Deze benadering is op een aantal uitermate praktische uitgangspunten gebaseerd. Een belangrijk verschil met reguliere coachingstechnieken is dat niet het probleem, maar de oplossing als vertrekpunt wordt genomen. Daarbij wordt een aantal even simpele als doeltreffende regels gehanteerd: laat alles wat goed functioneert met rust. Als iets niet werkt, doe dan wat anders. Als iets werkt, pas het dan vaker toe.

Dit is de 5e herdruk van een van onze bestsellers. Oplossingsgericht coachen verkoopt al jarenlang meer dan 1500 exemplaren per jaar. Alle reden om het boek van een nieuwe, eigentijdse cover te voorzien en opnieuw onder uw aandacht te brengen.


Maak van coachen een gewoonte

Het bestverkochte coachingsboek van de 21ste eeuw! Na het lezen van dit boek wordt coachend leidinggeven een tweede natuur, een dagelijkse gewoonte die ervoor zorgt dat managers en hun teams minder hard hoeven te werken en toch betere resultaten boeken. Michael Bungay Stanier trainde meer dan 10.000 drukke managers over de hele wereld in praktische coachingsvaardigheden.

Gebaseerd op die jarenlange ervaring ontdekte hij hoe je het ware potentieel in mensen kunt ontsluiten, door minder te zeggen en meer te vragen. Michael verpakte zijn kennis in zeven kernachtige coachvragen die écht impact hebben. Dankzij deze vragen kom je direct ter zake, dwaal je niet af, bespaar je jezelf en anderen zeeën van tijd, bereik je de kern van elk probleem en zorg je dat een leermoment beklijft.

Dit boek is vlot en met humor geschreven en verfrissend anders dan de meeste managementboeken. Michael combineert vakkennis met neurowetenschap en gedragseconomie en dankzij praktische tips en aanwijzingen kun je zijn advies snel omzetten in een nieuwe gewoonte.

Michael Bungay Stanier is de oprichter van Box of Crayons, dat managers en teams helpt om beter te presteren. Op het gebied van coaching behoort hij tot de wereldtop en hij is een veelgevraagd spreker. Michael schreef eerder het boek Do More Great Work en zijn artikelen verschenen in uiteenlopende media, waaronder Business Insider, Fast Company, Forbes en The Huffington Post. [ Midprice-editie. Verscheen eerder onder de titel ‘De coachmethode’. ]


De zeven eigenschappen van effectief leiderschap

Dit belangrijkste businessboek van de 20ste eeuw heeft miljoenen mensen geholpen meer plezier en zin te ervaren in hun omgang met anderen en het werk in talloze bedrijven fundamenteel verbeterd.

‘De zeven eigenschappen’ van Stephen Covey is al jaren een bestseller onder mensen die gelukkiger en succesvoller willen zijn in hun werk. Maar nog niet iedereen weet dat ‘De zeven eigenschappen’ even waardevol kan zijn voor geluk in je persoonlijke leven. De publiekseditie ‘De zeven eigenschappen voor succes in je leven’ is voor hen bedoeld. Wie succesvol wil worden, in zijn werk, maar ook in de omgang met vrienden en familie, moet weten wat hij wil en wat hij voor anderen kan betekenen.

Covey ging te rade bij de grote denkers over geluk, tevredenheid, zingeving en spiritualiteit. Met een heel praktische inslag vertaalde hij hun lessen in zeven principes, eigenschappen of gewoontes ,die je voor ogen houdt in het leven van alledag. Ze helpen je te focussen op wat belangrijk is: voor jezelf, en in de omgang met anderen.


Coachen als professie

hen

Coachen als professie verbindt verschillende coachmethoden met elkaar tot een overzichtelijk geheel, een body of knowledge.

Het biedt de fundamenten van het beroep van coaching via kennis, kunde en ervaringswijsheid. De geschiedenis, theorie en methode, ethiek, houding en vaardigheden komen allemaal aan bod, op een heldere en toegankelijke manier en voorzien van talloze voorbeelden uit de praktijk. Dit boek biedt bovendien nieuwe concepten waarmee de professie wordt aangevuld zoals Value Based Transformation (VBT), het Inclusive model van aandacht en de ‘K-A-R-M-A’ leercyclus.

‘Dit is een bijzonder boek. (…) dit is een standaardwerk voor de coachingprofessie.’ Rudy Vandamme


De essentie van transformatief Coachen

bestellen kan ook via www.uitgeverijoorsprong.nl) DOORGRONDEN & ONTWORTELEN volgens de Bridgeman Zelfrealisatie Methode Dit boek is geschreven voor alle coaches (in opleiding), healers, psychologen en andere professionele behandelaars die de essentie van transformatief coachen willen doorgronden en hun clienten op de weg naar zelfrealisatie willen begeleiden. “Robert Bridgeman heeft in dit boek vele universele wijsheden praktisch toepasbaar gemaakt voor coaches.

Waardevol voor elke coach om te integreren in zijn of haar werkwijze, zodat het hoger bewustzijn weer onderdeel wordt van ons dagelijks bestaan.” Micheal Pilarczyk – Life & business coach

“Dit boek had ik tijdens mijn studie psychologie willen lezen. De ziel, het onbewuste intuïtieve weten en reïncarnatie werden afgedaan als onwetenschappelijk. De kracht van de Bridgeman Zelfrealisatie methode is echter dat ze methoden overstijgt en je uitnodigt eigen grenzen en kaders te verleggen.” Ans Tros – Founder School voor coaching

“Het belang van dit boek is vooral dat het een structuur geeft aan het transformatief coachen. Zonder duidelijke richting kun je vooral verdwalen in het gecompliceerde labyrint van de menselijke geest. Sla wanneer je het boek leest de oefeningen niet over! Transformatie gebeurt niet in het hoofd maar in buik en hart…” Jan Bommerez – Auteur, coach en mentor


Het boek voor jonge teamleiders

Jelle van der Lugt beschrijft in ‘Het boek voor jonge teamleiders’ hoe het was om als 24-jarige teamleider te zijn bij het Vattenfall Solar Team van de TU Delft. Aan hem de spannende taak om met een team van studenten een zonneauto te bouwen die tijdens een achtdaagse race in Zuid-Afrika de concurrentie kon verslaan. Maar hoe doe je dat eigenlijk, leidinggeven aan een team?

In dit boek deelt Jelle zijn ervaringen en beschrijft hij zes zekerheden die hij heeft ontdekt om met overtuiging aan de slag te gaan als beginnend leidinggevende: bouwen aan je team, werken aan vertrouwen, doelen stellen en resultaten behalen, verantwoordelijkheid nemen en geven, coaching en reflectie. De zekerheden geven je de focus om je met het team snel te ontwikkelen en aandacht te besteden aan wat voor jullie van belang is.

Met aansprekende persoonlijke voorbeelden, handige modellen, lessen van teamcoaches Marc Lammers en Mark Tigchelaar, en adviezen van onder meer Jeroen Dijsselbloem zorgt ‘Het boek voor jonge teamleiders’ ervoor dat je met plezier en vertrouwen kunt beginnen aan je eerste jaar als teamleider.


Online trainen

Kan ik online echt contact maken met mijn deelnemers? Heeft online trainen voldoende impact? Kan ik wel zorgen voor goede interactie? Wordt trainen met zo’n scherm ertussen überhaupt ooit leuk? Hoe houd ik mijn deelnemers betrokken? Online trainen of lesgeven is een extra uitdaging.

Maar het kan net zo leerzaam, inspirerend, interactief en leuk zijn als een bijeenkomst op locatie. Want ook online kun je effectief contact maken met je deelnemers, ze raken en laten leren. In dit praktische boek deelt Karin de Galan, dé train-de-trainer van Nederland, al haar inzichten en ervaringen, zodat ook jouw online training een succes wordt.

Met:

  • Een heldere didactische structuur, waarmee je deelnemers motiveert en stap voor stap naar succes leidt.
  • 14 uitgebreide online werkvormen en meer dan 30 varianten, voor een afwisselend en doelgericht programma.
  • Plus de beste tips voor lastige momenten online: start, nabesprekingen en overgangen.

‘Effectief onlinetrainen onmogelijk? Niet als je de kennis uit dit boek leest en toepast! Met humor, plezier, veel praktijkvoorbeelden en gebaseerd op wetenschappelijke inzichten.’ – Cindy Bakker –


Wat voel je? Wat denk je?

Iedereen kent wel de primaire emoties boos, blij, verdriet en angst. Maar er zijn ook allerlei nuances, zoals teleurgesteld of opgelucht, geschrokken of trots. Deze gevoelens zijn meestal het gevolg van wat je denkt; van wat jij vindt dat waar is. Het is helpend als je snapt wat je gevoel precies is en wat je daarbij precies denkt.

Want als je bewust weet wat je denkt, kun je ook besluiten om iets anders te denken. Hierdoor kun je je anders gaan voelen. Wat voel je? Wat denk je? is een hulpmiddel voor begeleiders van kinderen, jongeren en volwassenen bij het benoemen en leren begrijpen van gevoelens.


Coachen met Voice Dialogue

Voice Dialogue is een ervaringsgerichte methode die steeds bekender wordt onder coaches in Nederland. In Voice Dialogue gaan we er vanuit dat ieder mens uit meerdere ikken of subpersonen bestaat. Deze ikken nemen het stuur geregeld van ons over. Zoals een Pleaser die zorgt dat je geen conflicten krijgt en een Pusher die je aanzet tot overwerken.

In Voice Dialogue gaat de begeleider letterlijk in gesprek met de verschillende ikken van de cliënt. Daardoor leert de cliënt zijn innerlijke krachtenveld beter kennen en meer kanten van zichzelf in te zetten. Met Voice Dialogue help je de cliënt om zelf de regie te nemen over zijn leven in plaats van dat een paar ikken dat doen.

In dit eerste Nederlandstalige handboek over Voice Dialogue presenteren Judith Budde en Karin Brugman op levendige wijze hoe je kunt werken met deze methode. Helder en toegankelijk leggen ze de aanpak stap voor stap uit, geïllustreerd door tal van herkenbare voorbeelden.

‘Coachen met Voice Dialogue’ is geschreven voor coaches, loopbaanadviseurs, supervisoren, therapeuten en andere begeleiders. Een onmisbaar naslagwerk voor iedereen die werkt of wil werken met deze prikkelende methode.

Judith Budde is directeur van conferentie- en opleidingscentrum het Balkon in Vasse. Ze werkt als seniortrainer, coach en opleider. Ze leidt trainers en coaches op in het werken met Voice Dialogue en in dramatechnieken. Van Judith Budde verschenen eerder de boeken ‘Drama in bedrijf’ en ‘Ik (k)en mijn ikken’ bij Uitgeverij Thema.

Karin Brugman is opleider, trainer en coach in het bedrijfsleven. Na haar studie in de gedragswetenschappen werkte ze als trainer bij KPCgroep en was ze tien jaar in dienst bij Boertien Training. Karin Brugman is gespecialiseerd in trainingen op het gebied van persoonlijke effectiviteit, management en in het opleiden van trainers en coaches. Voice Dialogue is een van de methodes die zij daarbij graag inzet. Van Karin Brugman verscheen eerder de bestseller het boek ‘Ik (k)en mijn ikken‘ bij Uitgeverij Thema.


Autumn 2- 728 x 90

Vergelijkbare berichten