De top 10 van beste boeken over de Zijderoutes 2024
In een wereld die steeds meer met elkaar verbonden is, blijft de mystieke allure van de oude Zijderoutes ons betoveren. Deze eeuwenoude handelsroutes doorkruisten Azië, het Midden-Oosten en verder, waardoor ze de weg effenden voor culturele uitwisseling, handel en avontuur. De verhalen die deze routes omringen, van karavanen die kostbare zijde vervoerden tot ontdekkingsreizigers die op zoek gingen naar nieuwe horizonten, blijven ons inspireren.
Op deze pagina vind je de 10 beste boeken over de Zijderoutes. Om je een goed beeld te geven van de boeken heb ik naast een boekomschrijving ook een link van Bol.com geplaatst. De link geeft veel extra informatie over het boek waaronder de waardering en de recensies van de lezers. Via de link kun je het boek eenvoudig en snel bestellen.
De zijderoutes
Door terug te kijken, ver terug te kijken, houdt Frankopan ons een spiegel voor, die uiteindelijk haarscherp laat zien dat we ons zullen moeten aanpassen – of we nou willen of niet.’ VPRO Tegenlicht
De zijderoutes is een schitterende verkenning van de elementen die de stuwende kracht waren achter de opkomst en de ondergang van wereldrijken, die de stroom van ideeën en goederen bepaalden en nu een nieuw tijdperk inluiden in de internationale politiek.
Het gebied ten oosten van de Middellandse en de Zwarte Zee tot aan de Himalaya, dwars door Centraal-Azië tot diep in China en India, was duizenden jaren het middelpunt van de aarde. Het is de bakermat van onze beschaving, waar meer dan 2500 jaar v.C. metropolen ontstonden als Harappa en Mohenjodaro met een bevolking die in de tienduizenden liep en met straten die waren aangesloten op een geavanceerd rioleringssysteem. Het is ook het gebied van de zijderoutes – handelsroutes maar ook verbindingswegen waarlangs opvattingen, religies, ideeën, cultuur én ziektes zich konden verspreiden.
Hier begint Peter Frankopan zijn nieuwe wereldgeschiedenis. Na de eerste zijderoutes ontstonden er andere: de slavenroute, de goudroute, de route naar het zwarte goud. Maar in onze eenentwintigste eeuw zijn nieuwe routes aan het ontstaan die een grote gelijkenis vertonen met die allereerste, die Centraal-Azië doorkruisten. De zijderoutes komen terug!
De pers over De zijderoutes:
‘Briljante verhaallijnen (…) Een wereldgeschiedenis die het middelpunt van die wereld naar het oosten verplaatst.’ The Economist
‘Veel boeken beweren “een nieuwe geschiedenis van de wereld” te zijn; dit boek heeft die benaming met recht.’ The Times
‘Frankopan schreef een erg stimulerend boek, dat tal van nieuwe inzichten biedt en bovendien bijzonder prettig leest.’ Historisch Nieuwsblad
Peter Frankopan is hoogleraar Wereldgeschiedenis aan Oxford University, waar hij ook Senior Research Fellow is aan Worcester College en directeur van het Centre for Byzantine Research. Hij is de auteur van de bestsellers De eerste kruistocht, De zijderoutes en De nieuwe zijderoutes.
De zijderoute
Het boek ‘De zijderoute’ van Valerie Hansen is een meeslepend historisch verslag over de échte zijderoute: de handelsweg tussen oost en west van China naar Iran.
‘De zijderoute’ van Valerie Hansen is een monumentaal werk dat niet gaat over rijk beladen karavanen die handeldreven tussen China en het oude Rome. Het is een wervelend en fascinerend verslag over de échte zijderoute: het oude handelsnetwerk tussen China en Samarkand in het huidige Iran.
Aan de hand van unieke archeologische vondsten (sommige officiële documenten werden hergebruikt als schoenzool en bleven eeuwenlang bewaard door het droge klimaat in de Taklamakanwoestijn) toont Hansen dat de zijderoute een aaneenschakeling van markten was, waar meer in papier dan in zijde werd gehandeld.
In kosmopolitische centra heerste tolerantie voor verschillende religies, waaronder zoroastrisme en boeddhisme. ‘De zijderoute’ is een fascinerend verhaal over de culturele overdracht van ideeën, religies, technologie en artistieke motieven.
Laatste Geheimen Van De Zijderoute
Vier vrouwen van 26 jaar, Mouse, Lucy, Wic en Alexandra, maken een unieke tocht langs een van de oudste handelsroutes ter wereld, de Zijderoute. Gedurende acht maanden reizen ze uitsluitend per paard en kameel, zoals de handelaren en kooplieden dat in vervlogen tijden deden. Ze trekken door landen en streken die nauwelijks in aanraking komen met westerse bezoekers, zoals Turkmenistan, Oezbekistan, Kirgizistan en de Taklamakanwoestijn en ze ontmoeten nomadische stammen die vrijwel geen contact hebben met de beschaafde wereld. Terwijl enkele paarden bezwijken tijdens de zware tocht en verschillende gidsen afhaken, weerstaan de vier vrouwen de vele ontberingen en zij slagen erin hun reis te volbrengen.
De laatste geheimen van de Zijderoute is een intrigerend en aanstekelijk verslag van een reis langs een van de meest tot de verbeelding sprekende handelsroutes ter wereld. Sinds de Middeleeuwen zijn er geen westerlingen meer geweest die deze route te paard hebben afgelegd.
De nieuwe zijderoutes
In De nieuwe zijderoutes volgen we de opkomende zijderoutes naar het oosten, van Europa naar China via Rusland en het Midden-Oosten. In de westerse wereld overheersen in dit Brexit- en Trump-tijdperk begrippen als versnippering en isolatie. Dit staat in schril contrast met wat er sinds 2015 langs de zijderoutes gebeurt: de banden zijn versterkt en de onderlinge samenwerking is groter geworden.
Er staan geen westerse landen in de top tien van snelst groeiende economieën in 2017, en dat is al tien jaar zo. Europese voetbalclubs hebben Chinese en Russische eigenaren, Qatar organiseert in 2022 het WK, Franse wijngaarden zijn in Chinese handen, een Iraanse zakenman die een apartement had gehuurd in Istanbul dat hem beviel, kocht het hele flatgebouw.
Vanuit zijn unieke invalshoek kijkt Peter Frankopan naar het netwerk van relaties langs de nieuwe zijderoutes en laat zien wat het effect zal zijn van deze voortdurende verschuivingen in het machtscentrum, iets wat in het Westen zelden terug te vinden is in de krantenkoppen. Dit belangrijke en uiteindelijk hoopvolle boek gaat verder waar De zijderoutes eindigde en zet de schijnwerpers op thema’s waar ons voortbestaan van afhangt.
Peter Frankopan is hoogleraar Wereldgeschiedenis aan Oxford University, waar hij ook Senior Research Fellow is aan Worcester College en directeur van het Centre for Byzantine Research. Hij is de auteur van de bestsellers De eerste kruistocht, De zijderoutes en De nieuwe zijderoutes.
Expeditie zijderoute
De legendarische Zijderoute bestond al voor onze jaartelling. Het was niet één route maar een groot web van handelswegen. Tot in de vijftiende eeuw was de Zijderoute het grootste handelsnetwerk ter wereld, dat zich uitstrekte van China tot de Middellandse Zee. Reizigers moesten over gevaarlijke bergpassen en langs de meest onherbergzame woestijnen, maar konden hun reis onderbreken in vruchtbare oases en bloeiende koninkrijken. Hier werd gehandeld.
En hier floreerde de kunst. Er ontstond een ongekende culturele uitwisseling. De route verbond grote beschavingen als India, Perzië, China en het Romeinse Rijk. Het boek presenteert de zeldzame schoonheid van vondsten uit verdwenen steden, zoals muurschilderingen, boeddha’s, kostbaarheden van zijde, zilver, glas, goud en terracotta, die zijn opgegraven door Russische expedities in de negentiende en twintigste eeuw.
Ontdekkers die in de voetsporen traden van boeddhistische monniken, koningen en kooplieden. Nu treedt de lezer in hun voetsporen en legt zelf de handelsroutes af, in een reis naar het Westen. Langs een wereld van onvermoede maar onvoorstelbaar prachtige schatten.
De zijderoute
Eeuwenlang vervoerden karavanen handelswaar via de zijderoute van China naar Europa en terug. Ook godsdiensten, ideeën en uitvindingen verplaatsten zich zo. Hoe ging dat precies?
Droge woestijnen, hoge bergen, hitte, kou. Eeuwenlang trotseerden karavanen deze omstandigheden om handelswaar via de zijderoute te vervoeren van China naar Europa. Langs de route lagen de grootste en belangrijkste steden ter wereld. Maar langs de zijderoute werden niet alleen goederen vervoerd. Ook godsdiensten, ideeën en uitvindingen verplaatsten zich van oost naar west en van west naar oost. Daarmee is het waarschijnlijk de belangrijkste handelsroute uit de geschiedenis.
Avonturen langs de Zijderoute
De grote treinreis! Op zoek naar spanning, maar vooral naar ontmoeting met andere volken en culturen. Met de Transsiberië Express naar China. Onverwachte gebeurtenissen in en buiten de trein. De Zijderoute vanaf Beijing naar Almaty. Per auto naar Xiahe, Dunhuang en Turpan. Het voelen van onderdrukking van de Tibetanen in Klein Tibet en van de bevolking in het Oeigoerengebied, door de Chinese Overheid.
De zandduinen, de Gobiwoestijn, de nomadengebieden, de Boeddhistische tempels en de Mogao-grotten uit de veertiende eeuw maken deze reis van ongeveer 30.000 kilometer meer dan de moeite waard. Een vermakelijk persoonlijk tijdsdocument met gedetailleerde informatie voor elke reiziger.
Marco Polo – de Zijderoute
De Venetiaanse handelaar en ontdekkingsreiziger Marco Polo ( ca. 1254-1324) bereisde tussen 1271 en 1295 de voor Europa grotendeels onbekende gebieden zoals Perzië, China en Indië. Hij wist in dienst van de Mongoolse heerser Koeblai Khan unieke informatie over Azië te verzamelen. Na terugkeer in Venetië beschreef Marco Polo de door hem bezochte landen in het boek ‘Il Milione’. (de wonderen van de Oriënt) Dit boek was van grote betekenis voor gerenommeerde cartografen en stimuleerde ontdekkingsreizigers als Christoffel Columbus.
Schaduw van de Zijderoute
In Schaduw van de Zijderoute doet Colin Thubron verslag van zijn reis over de langste antieke handelsroute over land: de Zijderoute. Thubron reist van China naar de Bergen van Centraal-Azië, via Noord-Afghanistan en de vlaktes van Iran naar het Koerdische deel van Turkije. Hij vertelt het verhaal van de verspreiding van zijde vanuit China naar het Westen, en de historische betekenis van de routes waarlangs het werd verspreid.
Hiervoor worden niet alleen de sporen van handelsroutes en leger gevolgd, maar ook die van ideeën, godsdiensten en uitvindingen.
In acht maanden lagt Thubron per bus, vrachtwagen, auto, boerenkar en kameel 11000 kilometer af. Hij neemt ons mee op een fascinerende reis: misschien wel zijn lastigste en meest ambitieuze reis in veertig jaar.
Colin Thubrons (1939) eerste reisverhaal verscheen in 1967. In zijn boeken, die met verschillende prijzen zijn bekroond, reist hij door het midden-Oosten, Rusland en Azië. Hij is medewerker en recensent bij The Times, The Times literary Supplement en The Spectator. Thubron heeft tevens een aantal goed ontvangen romans op zijn naam staan. Van Colin thubron verschenen eerder Het verloren hart van Azië, Achter de muur, Afstand, In Siberië, De laatste stad en Reis door Cyprus.
‘Vanaf de eerste bladzijde […] is de combinatie van poëtisch schrijven, spitsvondige ontmoetingen en maatschappelijke observaties betoverend.’ – The Sunday Times
‘Los van zijn schrijfkunst ligt een van de redenen om van Thubron te genieteen in de manier waarop hij met mensen omgaat […] een rustige, sympathieke waarnemer. Thubron neemt ons mee op een fascinerende reis.’ – Financial Times Magazine
Zendeling aan de Zijderoute
Eric en Tamar reizen met hoge verwachtingen af naar Oezbekistan om Gods Woord te verspreiden. Ondanks jarenlange voorbereidingen, beseffen ze nauwelijks voor welke ongekende uitdagingen ze komen te staan.
Dit boek is uniek onder de zendingsboeken. Je wordt meegenomen in de avonturen en tegenslagen, de twijfels en hoogtepunten van de hoofdpersonen. Hun verhaal laat zien hoe God leidt en door alles heen te vertrouwen is. Ook al lijkt Hij soms afwezig, Hij gaat ondertussen verder met Zijn plan. Voor mensen die zich voorbereiden op uitzending, biedt dit boek onmisbare tools. Ervaren zendelingen zullen zich met een lach en een traan herkennen in de ervaringen van de hoofdpersonen.
Het is een aangrijpend verhaal, dat je voortdurend aan het denken zet. Het biedt de lezer een eerlijk relaas, zonder idealiseringen of verplicht ‘happy end’. Als vijftienjarige ervoer de auteur al een roeping tot zendingswerk. Na een opleiding tot docent Engels, werkte hij eind jaren negentig met zijn groeiende gezin in Centraal-Azië. Momenteel is Eric ondernemer in de ICT-branche, maar hij besteedt nog steeds menig vrij uurtje aan het uitvoeren van de Grote Opdracht van Jezus.