|

De top 10 van de beste boeken over samenwerken 2024

Hoewel veel mensen individueel zijn ingesteld, zijn er vele situaties en werkzaamheden waarbij je echt samen moet gaan werken om tot een goed resultaat te komen. Samenwerken is ook iets wat je echt kunt leren en hoe meer je samenwerkt hoe beter je er in wordt.

De boeken die ik voor deze pagina heb geselecteerd gaan allemaal over het samenwerken. De boeken zijn heel divers van algemene boeken over samenwerken tot specifieke werkplekken of situaties

Om je een goed beeld te kunnen geven van de boeken over samenwerken heb ik naast een boekomschrijving ook een link van Bol.com geplaatst. De link geeft veel extra informatie over het boek, waaronder de waardering en de recensies. Via de link kun je het boek eenvoudig en snel bestellen.

BoekenBoeken

Samenwerken voor gevorderden

Geloof jij dat de samenwerking binnen jouw organisatie nog veel beter kan? Minder energie mag kosten? Meer mag opleveren? In Samenwerken voor gevorderden krijg je praktische tips om de samenwerking tussen jou en jouw collega’s duurzaam te versterken. We doen dit aan de hand van 20 herkenbare verhalen over samenwerken. Je leert hoe 1 + 1 echt 3 wordt, zodat jullie samen topprestaties leveren. Wij geloven dat de groep altijd sterker is dan het individu. In dit boek krijg je daarom niet alleen meer zicht op jouw eigen rol in de samenwerking, maar ook op die van anderen. Hoe wend jij de kracht van het hele team aan, ook als je geen leidinggevende bent en dus niks kunt afdwingen?

Annemieke Figee en Léonie van Rijn zijn beide psycholoog en eigenaar van Firijn, een bureau gespecialiseerd in het versterken van teams. Zij begeleiden organisaties op weg naar betere resultaten, door te werken aan succesvol samenwerkingsgedrag. Ze spreken regelmatig op congressen en geven trainingen aan teamcoaches en leidinggevenden in hun methodiek voor teamcoaching. Eerder schreven Annemieke en Léonie de boeken Groepsdruk en Ongeschreven regels. Daarnaast maakten zij twee teamspellen: het spel der ongeschreven regels en Olifant in de kamer.


Vaardigheden voor het samenwerken in teams

Werken in teams is helemaal van nu. Meer dan ooit moeten medewerkers met elkaar communiceren en samenwerken. De nadruk ligt op het verbeteren van de effectiviteit van die samenwerking en op de interpersoonlijke aspecten van samenwerken. Dat geldt bijvoorbeeld in zorg en welzijn waar sterk wordt ingestoken op het interdisciplinair samenwerken in teams. Dit boek richt zich op de cruciale sociale vaardigheden die nodig zijn om medewerkers goed en professioneel te laten samenwerken en teamprestaties neer te zetten, zonder individuele doelen uit het oog te verliezen.

Vaardigheden voor het samenwerken in teams is een toegankelijk geschreven boek dat kernvaardigheden als samenwerken, besluitvorming, conflicthantering, voorzitten, onderhandelen, presenteren, leidinggeven en omgaan met diversiteit koppelt aan het werken in teams. Vanuit diverse sectoren vindt de gebruiker voorbeelden, oefeningen en trainingen. Dit boek geeft opleiders in het hoger onderwijs instrumenten om samenwerking in teams een plaats te geven in het curriculum. Meer investering in de zachte (proces)kant van de samenwerking in teams sluit aan bij diverse beroepsituaties en vergroot de kans op de arbeidsmarkt van studenten.

Auteursinformatie Jan Pieter van Oudenhoven is emeritus hoogleraar cross-culturele psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hanneke Grutterink schreef haar proefschrift over werken in teams. Zij is zelfstandig organisatieadviseur en als docent verbonden aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen.


Ik team, wij teamen

Een praktisch handboek voor teamleden die zélf de regie willen pakken: vlot geschreven en to the point met mooie, concrete voorbeelden uit de praktijk. Het lijkt zo vanzelfsprekend: een effectief team vormen en een goed teamlid zijn. Daar draaien we onze hand niet voor om. Maar is dat wel zo? Als je deel uitmaakt van een team, kijk je niet toe vanaf de zijlijn maar sta je er middenin. Dat kan flink frustrerend zijn en is soms hard werken.

Een team vormen en blijven is helemaal niet zo makkelijk. Het vraagt kennis, inzet, (zelf) inzicht en voortdurend bijschakelen. Zelfs als je team lekker loopt, dan nog is aandacht en zorg voor hoe je samenwerkt essentieel. Als teamlid kun je vertrouwen op je teamleider of jullie coach, maar je kunt ook zélf de regie pakken. En dat kan nog leuk zijn ook! Als je maar weet waar je ruimte zit en aan welke knoppen je kan draaien. Dat is waar dit boek over gaat.

Het is het eerste boek geschreven voor teamleden zelf die willen bijdragen aan het succes en werkgeluk van hun team. Elke dag opnieuw. Annemarie Bleeker en Saskia Tjepkema hebben ruim 20 jaar ervaring als teamlid. Annemarie in grote (internationale) organisaties, Saskia in de advies-, onderwijs en onderzoekswereld.


Samenwerken van idee naar afspraak

Samenwerken, dat doen we toch allemaal? Als het om écht ingewikkelde vraagstukken gaat, dan kan niemand die alleen oplossen. Voor die vragen, kansen of ideeën moet je wel samenwerken over organisatiegrenzen, over disciplines, over sectoren heen. Dat lijkt vanzelfsprekend en eenvoudig. De praktijk is echter weerbarstig. Verschillende beelden, verschillende karakters, spraakverwarring, belangen, onduidelijkheid over wie het voor het zeggen heeft. Wat wil je, wat mag je, wat kun je? Een goed begin is het halve werk. Maar hoe begin je verstandig en slim?

De auteurs stellen in dit boek die eerste stappen in een samenwerking centraal. Ze nemen je mee in de stappen die je moet zetten om te komen van een goed samenwerkingsidee tot gedeelde afspraken met alle betrokkenen. Thema’s in het boek zijn: Wat is de vraag en wie zijn de spelers? Hoe kom je tot een gedeelde ambitie? Hoe kun je komen tot goed verhoudingen? Hoe voer je procesregie en hoe kom je tot gedragen afspraken? Dit boek is voor de mensen die zelf met samenwerking aan de slag willen en behoefte hebben aan concrete handvatten. Het biedt je handzame theorie, werkbladen, boekentips, checklists en voorbeelden waarmee je snel aan de slag kunt.

Tim Dees en Wilfrid Opheij hebben hun eigen kennis en ervaring en die van een groot aantal opdrachtgevers en van hun collega’s van Common Eye gebundeld in dit praktijkboek. Zij begeleiden beginnende samenwerkingsverbanden in verschillende sectoren, zoals zorg, onderwijs, sport, financiële sector, ICT, lokale, provinciale en landelijke overheid en uiteraard op vele knooppunten tussen die sectoren.


De 5 frustraties van teamwork

De kern van samenwerking in teams blootgelegd.

In De vijf frustraties van teamwork legt Patrick Lencioni de kern van samenwerking in teams bloot. Dat doet hij aan de hand van deze parabel, waarin Catherine Petersen als ceo een team moet leiden dat onderling zo in conflict is geraakt dat het de hele organisatie negatief beïnvloedt. Gaandeweg openbaren zich vijf grote frustraties waarmee teamleden worstelen, frustraties die de samenwerking saboteren: gebrek aan betrokkenheid, afschuiven van verantwoordelijkheid en niet-resultaatgericht werken.

Lencioni laat middels dit verhaal zien hoe deze hindernissen ontstaan en hoe je ze achter je kunt laten. Vervolgens werkt hij het onderliggende model uit. Een boek met een krachtige boodschap voor iedereen die in of met teams werkt.


Leren samenwerken kaartspel

Geen enkele organisatie kan de complexe vraagstukken van deze tijd alleen oplossen. Steeds meer organisaties werken daarom met andere organisaties samen in allianties, ketens, netwerken en/of partnerships. Samenwerking tussen organisaties is echter niet eenvoudig en gaat vaak mis. Bijvoorbeeld omdat de partners van elkaar afhankelijk zijn en niemand de baas is. Of omdat het anders zijn van de samenwerkingspartner – dat op zich een pluspunt is – het samenwerken ook lastig maakt.

Tot slot doet de context altijd haar invloed gelden; denk aan ontwikkelingen bij de moederorganisaties, in de politieke context of de markt. Het vraagt altijd het opgeven van een deel van je autonomie in het vertrouwen dat je er meer voor terugkrijgt. Dat is niet gemakkelijk en niet vanzelfsprekend.

Het Alliantiekaartspel helpt u met elkaar in gesprek te gaan en zo aan een betere en succesvollere samenwerking te bouwen. Het Alliantiekaartspel bestaat uit 133 kaarten en is gebaseerd op Leren samenwerken tussen organisaties (Managementboek van het jaar 2013). Verdieping is in dit boek te vinden.


Spelen met samenwerken

Vergaderen saai? Samenwerken lastig en ingewikkeld? Dat hoeft niet! Aan jouw samenwerking met anderen binnen en buiten je eigen organisatie kun je spelenderwijs werken.

In dit boek ‘Spelen met samenwerken’ maak je kennis met 21 korte samenwerkingsspellen die je kunt inzetten in de werksituatie. Ze zijn ontwikkeld voor mensen die zelf in samenwerkingen acteren: voor professionals, managers en bestuurders. Maar ook voor procesbegeleiders, projectleiders, trainers en coaches die vanuit een begeleidende rol bij samenwerkingen betrokken zijn. Voor elk spel biedt het boek een praktische handleiding en achtergrondinformatie, zodat je ze zelf in je eigen praktijk kunt inzetten. Voor sommige spellen is speciaal ontwikkeld spelmateriaal beschikbaar. De spellen laten je ervaren hoe je – even weg van de vergadertafel, de agenda’s en de notulen – op een prettige en speelse manier de samenwerking kunt starten, analyseren of versterken.

De spellen zijn leuk, maar leiden vooral ook tot resultaten. Door op een andere manier met elkaar bezig te zijn, ontstaan nieuwe inzichten en dynamieken, die kunnen leiden tot (kleine of grote) doorbraken in de samenwerking. Spelen met samenwerken is dan ook geen kinderspel: het is serious business!


BoekenBoeken

Vergelijkbare berichten