|

De top 10 van de beste boeken voor de beginnende Leraar 2024

Als beginnende leraar / leerkracht heb je net een flinke studie achter de rug. Toch kan het zeker geen kwaad om je verder te verdiepen in het leraarschap en alles wat erbij komt kijken. Denk hierbij alleen al aan specialismen.

De 10 boeken die ik voor deze pagina heb geselecteerd kunnen de beginnende leerkracht ook zeker helpen bij de verdere ontwikkeling tot een zeer goede leraar of lerares. De boeken zijn heel divers en voegen allemaal iets toe.

Om je een goed beeld te geven van de boeken, heb ik naast een boekomschrijving ook een link van Bol.com geplaatst. De link geeft veel extra informatie over het boek, waaronder de waardering en de recensies van de lezers. Via de link kun je het boek eenvoudig en snel bestellen. Een goed alternatief voor Bol.com is Bookspot.nl

BoekenBoeken

Vragen van startende leerkrachten

Hoe word je een gepassioneerde leerkracht? Waar kun je tijdens je eerste lesdagen best alert voor zijn? Hoe pak je leerproblemen bij leerlingen aan? Hoe kun je van je ervaren collega’s iets opsteken? Waar let je op tijdens het oudercontact? Hoe ga je om met kritiek van ouders? Als leerkracht in opleiding, stagiair of beginnende leerkracht komt er enorm veel op je af. Geen wonder dat je dan met heel wat vragen zit, over jezelf als leerkracht, over je omgang met de leerlingen, de collega’s en de directie en over de school waar je terechtkomt.

Met dit boek zit je alvast goed! Je krijgt een antwoord op de meest gestelde vragen van leerkrachten die voor het eerst voor de klas staan, of die nog maar kort lesgeven. De antwoorden op die vragen zijn gebaseerd op vele getuigenissen van kleuteronderwijzers, leerkrachten in lager en secundair onderwijs, directies en ouders.

Vragen van startende leerkrachten zit boordevol praktische tips om problemen een stapje voor te zijn.


Je eerste jaar als leraar

Leer alle essentiële vaardigheden die je eerste jaar als leraar tot een succes kunnen maken! In dit boek delen de internationaal bekende onderwijswetenschapper Todd Whitaker en zijn dochters Madeline en Katherine hun adviezen en inspiratie met je. Met hun begeleiding vind je stap voor stap je weg in je nieuwe rol en leer je omgaan met alle uitdagingen waar je als beginnend leraar mee te maken krijgt.

Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder andere: *vaardigheden ontwikkelen op het gebied van klassenmanagement, zoals het opbouwen van relaties, hoge verwachtingen stellen en consistent zijn; *je lokaal inrichten en regels en routines instellen; *effectieve lessen plannen en je leerlingen geboeid houden; *omgaan met je eigen emoties en ongewenst gedrag effectief aanpakken; *samenwerken met collega’s, leidinggevenden en ouders, om een goede werkrelatie op te bouwen.

Het boek bevat diverse voorbeelden en anekdotes uit zowel het primair als het voortgezet onderwijs. Op welke school en in welk vak je ook lesgeeft, je zult altijd voor jou bruikbare en nuttige strategieën aantreffen. Je leert ook hoe je aan je strategieën kunt sleutelen en hoe je de reset-knop kunt gebruiken als er toch iets niet helemaal volgens plan loopt.

In je eerste jaar gaat misschien niet alles altijd perfect, maar met behulp van de praktische adviezen in dit boek blijf je gemotiveerd werken aan je ontwikkeling tot succesvolle leraar! Bonus: haal nog meer uit dit boek door met anderen te delen wat je leert. Op onze website zijn gratis verwerkingsbladen beschikbaar voor leraren in opleiding en leraren die net aan hun eerste baan begonnen zijn.


De startende leraar

Hoe gevaarlijk is het toffe-leraarideaal?
Waarom is het belangrijk om als beginner hypergeconcentreerd te klungelen?
Wat is de gouden formule om leraar te blijven?

Leraar is het mooiste beroep ter wereld. Iedereen zat ooit bij een inspirerende leraar in de klas en ouders vertrouwen er hun kinderen blindelings aan toe. Misschien wil je daardoor zelf leraar worden of ben je ondertussen al met die droom in het onderwijs gestapt. Waarom kappen veel leraren er dan toch binnen de eerste vijf jaren mee?

Aan de hand van twaalf puzzelstukken, telkens geduid met de casus van een leraar op een carrièrekruispunt, legt De startende leraar de puzzel van het leraarschap voor je samen. Bij elk hoofdstuk ontrafel je via een formule het geheim van het leraar-zijn. Zo ontdek je hoe je vergelijkbare situaties aanpakt of zie je welke steun je een vriend of collega kunt bieden. Want al is leraar blijven niet evident, het is wel van levensbelang voor leerlingen, ouders, werkgevers en de hele gemeenschap.


Verras je klas

Een schooldag vergt veel inspanning, zowel van de leerkracht als van de leerlingen. Plezier, afwisseling en ontspanning zijn hierdoor onmisbaar. Om dit te realiseren heeft Docenttalent een uniek (kaart)spel ontwikkeld: Verras je klas. Het kaartspel bevat meer dan 50 verrassende spelvormen die direct uitvoerbaar zijn en aansluiten op alle leeftijdsgroepen.

Alle spellen zijn in de onderwijspraktijk getest en gegarandeerd een groot plezier voor alle leerlingen. Om het extra overzichtelijk te maken, hebben we de kaartspellen in vijf categorieën ingedeeld: spel, sfeer, bewegen, concentratie en samenwerken. Op deze manier is heel gemakkelijk voor iedere gelegenheid een passende spelvorm te vinden.


Regie in de klas

Goed gedrag is het begin van goed leren. Alle leerlingen verdienen klaslokalen waar het rustig en veilig is, en iedereen waardig met elkaar omgaat. Het is een van de belang- rijkste taken van de leraar om zo’n ruimte te creëren. Maar dit gaat niet vanzelf. Het is niet voldoende om te zeggen dat leerlingen zich moeten gedragen, goed gedrag zal weloverwogen en met veel inspanning moeten worden aangeleerd.

Regie in de klas is een praktische gids die leraren hierbij helpt. Praktisch, wetenschappelijk onderbouwd en gebaseerd op de expertise van geweldige leraren van over de hele wereld. Het staat vol met strategieën, tips en gedegen adviezen, waar iedere leraar – nieuw of ervaren – iets mee kan. Tom Bennett is voormalig docent, gedragsdeskundige en oprichter van ResearchED. Hij schreef diverse publicaties over gedrag in de les en is een veelgevraagd internationaal spreker.


Begeleiding startende leraren

Een startende leraar moet vanaf dag één leren omgaan met belangen en wensen van vele actoren: leerlingen, collega’s, ouders en schoolleiders. Of volgens een starter: ‘Je komt met het idee dat je als leraar alleen leraar moet zijn, maar je bent ook pedagoog, opvoeder, je bent van alles’. Een goed ‘inductieprogramma’ voor startende leraren in de eerste jaren van hun loopbaan, is essentieel om een soepele transitie van opleiding naar beroep te realiseren, de praktijkschok te dempen en de professionele ontwikkeling te bevorderen.

Dit boek beschrijft verschillende manieren waarop (onderdelen van) inductieprogramma’s kunnen worden vormgegeven en ingebed in de schoolorganisatie. De praktijkvoorbeelden komen uit een Nederlands project, dat geïnitieerd werd door het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen. Het nationale project bestond uit negen regionale projecten, waarin medewerkers van universitaire lerarenopleidingen en lerarenopleidingen uit instellingen voor hoger beroepsonderwijs in samenwerking met scholen uit hun regio intensief werkten aan de verbetering van inductieprogramma’s.

De verschillende bijdragen bevatten concrete voorbeelden, aangevuld met theoretische en empirische inzichten, waarmee de auteurs de praktijk hopen te inspireren: Human Resource Management tools, professionaliseringstrajecten voor (vak)coaches en begeleiders, borging van inductiemaatregelen, interventies gericht op de startende leraren zelf, zoals professionele identiteitsworkshops, videoclubbegeleiding en vakdidactische Lesson Study.

Dit boek illustreert zowel het inductieprogramma als het flankerend onderzoek en maakt het toegankelijk voor iedereen die betrokken is bij en/of geïnteresseerd is in het begeleiden van startende leraren. Elk hoofdstuk is geschreven door de onderzoekers die in de betreffende regio actief waren.


Succes in je les

Dit kaartspel is geschreven voor leerkrachten die van elke les een feest willen maken. Het kaartspel biedt meer dan 50 ‘succes’ spellen. Deze sluiten aan op de zes leergebieden: rekenen, taal, wereldoriëntatie, kunst, bewegen en Engels.

Het is altijd weer een uitdaging om je lessen afwisselend en origineel te maken. Spelenderwijs leren kinderen het makkelijkst en het meest. Aan leerkrachten dus de schone taak om dit te realiseren!

Met de spelvormen uit ‘Succes in je les’ kan iedere leerkracht zijn lessen een speelse draai geven. Door de handige indeling in leergebieden heb je snel het meest geschikte spel gevonden. Uiteraard kun je de kaarten ook buiten de les om gebruiken, als je even vijf minuten ‘over’ hebt bijvoorbeeld! Alle spelvormen zijn in de dagelijkse onderwijspraktijk getest.


De gelukkige leraar

Duidelijke keuzes maken en kansen grijpen! Je hoort het steeds maar weer: we moeten het zelf doen! We moeten zelf ons vak en onze professionaliteit weer terugpakken. Maar hoe doe je dat in je dagelijks leven als leraar?

Juf Maike neemt je in De gelukkige leraar mee in haar persoonlijke zoektocht en deelt onderweg haar belangrijkste lessen en tips met jou. Ze geeft antwoord op herkenbare vragen als: Hoe zorg je goed voor jezelf als ‘het onderwijs’ niet voor jou zorgt? Wat zijn je rechten en plichten? Hoe breng je je boodschap over bij collega’s en je leidinggevende, Hoe zoek je de collectiviteit op? Hoe lukt het je om voor de volle 100 procent aanwezig te zijn in de klas én in je privéleven?

Dit boek staat ook vol tips om beter om te gaan met je tijd en goed te leren plannen. Daarnaast bevat het openhartige interviews met onderwijscollega’s, die hun ervaringen graag met je delen.


Orde houden

Met de orde in de Nederlandse lessen is het slecht gesteld. Vergeleken met hun internationale collega’s moeten leraren in Nederland lang wachten tot de leerlingen stil zijn en ze met de les kunnen beginnen, en wordt lestijd onvoldoende effectief benut, zelfs op de betere scholen. Voor orde in de les zijn een heldere structuur, motiverende lessen en een goede relatie met de leerling noodzakelijk, maar ook effectief ingrijpen als het misgaat.

Het blijkt ook uit te maken hoe je het schooljaar begint, en daar gaat het regelmatig al mis. Ook houden veel scholen en leraren er opvattingen en praktijken op na die niet stroken met wetenschappelijke inzichten over klassenmanagement, waarvan zijzelf en de leerlingen de dupe worden. In dit boek toont René Kneyber, die zestien jaar lesgaf in het vmbo en daarbuiten, aan de hand van onderzoek, praktische voorbeelden en vele eyeopeners hoe iedereen kan leren om orde te houden, in het voortgezet onderwijs, het speciaal onderwijs en de bovenbouw van het basisonderwijs. Hoe voorkom je nu dat het misgaat? Hoe motiveer je klassen? En hoe kun je consequent zijn zonder je band met de klas te verslechteren?

Deze vernieuwde editie van Orde houden is verplichte kost voor iedere leraar-in-opleiding, lerarenopleider, beginnende leerkracht, of ervaren leraar die orde houden moeilijk vindt (al is het maar bij één klas). René Kneyber doceerde wiskunde en heeft veel ervaring met lesgeven in het vmbo. Hij publiceerde in 2009 Orde houden in het vmbo en schreef sindsdien nog meer spraakmakende boeken, zoals Het Alternatief en Toetsrevolutie. Hij schreef vier jaar lang columns voor Trouw en is sinds 2015 kroonlid van de Onderwijsraad.


Startende leraren in het po en vo

Met een lerarentekort in het vooruitzicht is het van belang om startende leraren een ‘zachte landing’ te geven. In het begin wordt werken in onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms zelfs slopend ervaren. Schoolleiders hebben dan ook de taak te zorgen voor effectieve ondersteuning en goede begeleidingsprogramma’s, zodat startende leraren niet vroegtijdig het vak verlaten. In dit boek zijn de inzichten die in de afgelopen jaren ontwikkeld zijn, bij elkaar gebracht en vertaald naar concrete handvatten voor de inrichting van die begeleidingsprogramma’s. Doel is niet alleen uitval van starters voorkomen, maar vooral hen ondersteunen in hun professionele ontwikkeling, ten behoeve van leerlingen.


BoekenBoeken

Vergelijkbare berichten