|

De top 10 van de beste onderwijs boeken voor docenten 2024

Je bent nooit te oud om te leren en je kunt ook altijd beter worden in wat je doet dit geldt ook voor leraren en de methodes van lesgeven en omgaan met de leerlingen. Zowel de beginnende docent / leerkracht als de ervaren leerkracht kan bijleren en het verbeteren van de vaardigheden. Dit is zowel van toepassing als voor het basisonderwijs als het vervolgonderwijs.

Boeken over het onderwijs kunnen je hier bij helpen voor deze pagina heb ik de 10 beste boeken voor docenten die te maken hebben met het onderwijs voor je op een rij gezet. De boeken zijn heel divers die gaan over het omgaan met klassen (klassenmanagement), onderwijs-management maar ook met specifieke leerlingen en situaties.

Om je een goed beeld te geven van de boeken, heb ik naast een boekomschrijving ook een link van Bol.com geplaatst. De link geeft veel extra informatie over het boek, waaronder de waardering en de recensies van de lezers. Via de link kun je het boek eenvoudig en snel bestellen. Een goed alternatief voor Bol.com is Bookspot.nl

BoekenBoeken

De gelukkige leraar

Duidelijke keuzes maken en kansen grijpen! Je hoort het steeds maar weer: we moeten het zelf doen! We moeten zelf ons vak en onze professionaliteit weer terugpakken. Maar hoe doe je dat in je dagelijks leven als leraar?

Juf Maike neemt je in De gelukkige leraar mee in haar persoonlijke zoektocht en deelt onderweg haar belangrijkste lessen en tips met jou. Ze geeft antwoord op herkenbare vragen als: Hoe zorg je goed voor jezelf als ‘het onderwijs’ niet voor jou zorgt? Wat zijn je rechten en plichten? Hoe breng je je boodschap over bij collega’s en je leidinggevende? Hoe zoek je de collectiviteit op?

Hoe lukt het je om voor de volle 100 procent aanwezig te zijn in de klas én in je privéleven? Dit boek staat ook vol tips om beter om te gaan met je tijd en goed te leren plannen. Daarnaast bevat het openhartige interviews met onderwijscollega’s, die hun ervaringen graag met je delen.


Kleuterleerkracht

Eva Dierickx en Astrid Koelman schreven het boek dat ze misten als lerarenopleider en kleuterleerkracht. Ze combineerden de kennis van wetenschappelijk onderzoek met ervaringen van verschillende kleuterleerkrachten in een inspirerend en evidence informed naslagwerk vol tips en adviezen. Over hoe alles in je klas begint met het graag zien van de kleuters, bijvoorbeeld. Over hoe je grenzen stelt zonder stickers of time-out. Over hoe spel en leren met elkaar verbonden zijn en hoe je daar als leerkracht het maximale uit kan halen. Over bedenkelijke regels als ‘samen spelen is samen delen’. Maar ook over executieve functies, educare en sustained shared thinking en nog veel meer.

Elk hoofdstuk begint met een concrete casus en eindigt met aanvullende bronnen, antwoorden op concrete hulpvragen en reflectievragen waar je met medestudenten of collega’s onmiddellijk mee aan de slag kan. Dit boek is geschreven voor zowel studenten die beginnen aan hun opleiding als leerkrachten die al vele jaren voor de klas staan. Zonder met de vinger te wijzen stellen de auteurs praktijken in vraag en dagen ze je uit om verder te denken en te groeien als kleuterleerkracht.


Handboek voor leraren

Een goede leraar doet ertoe. Er een worden is een mooie, maar soms lastige opgave. Je wordt immers geen leraar door domweg het ‘recept’ uit een boek te volgen. Toch zijn er wel handvatten die je kunnen helpen. In dit handboek vind je daarom de basis die je nodig hebt om een succesvolle leraar te worden.

De theorie helpt om nieuwe inzichten in de praktijk in je vingers te krijgen, maar je moet bovenal een eigen identiteit als leraar ontwikkelen. Handboek voor leraren sluit aan bij de generieke kennisbasis waarover elke beginnende leraar moet beschikken. Het boek is een inspiratiebron voor actuele afstudeerthema’s en biedt praktisch gereedschap om jarenlang door te blijven groeien in het docentschap. Daarmee slaat de uitgave een gedegen brug naar de werkelijkheid in de klas. Van ‘Hoe onderwijs ik mijn leerlingen?’ tot ‘Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?’; alle hoofdvragen van de docent in spe komen aan bod.

In deel A van het boek wordt de didactiek van het leraarschap omschreven met thema’s, zoals adolescentie, coaching, werkvormen, ordehandhaving, leerpsychologietheorieën en toetsing. In deel B staat de pedagogische interactie met leerlingen centraal waarbij aandacht wordt besteed aan pesten, passend onderwijs en gesprekken op school. Het Nederlandse onderwijssysteem, met verschillende culturen, opvoedingsstijlen en visies, komt in deel C aan de orde.

Deel D gaat in op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van leraren. Tot slot wordt in deel E beschreven hoe docenten hun onderwijs vorm kunnen geven in het vmbo en mbo. Het Handboek voor Leraren is nog steeds een compleet boek.

De veelzijdigheid van het boek is toegenomen. Er wordt nu specifieker ingegaan op trends, zonder dat het boek trendy wordt: – Meer aandacht voor differentiatie, leerdoelen en beginsituatie (hoofdstuk 2) – Cyclus van handelingsgericht werken toegevoegd (hoofdstuk 2) – Aandacht voor Feed-up, Feedback en Feed-forward (hoofdstuk 3) – Verbeterde uitleg klassenmanagement (hoofdstuk 4) – Aanstippen effectieve strategieën om het leren te bevorderen (hoofdstuk 5) – Meer aandacht voor formatief onderwijs, rubrics en toetsanalyse (hoofdstuk 5) – Update hoofdstuk Passend onderwijs (hoofdstuk 8) – Toevoeging diverse nieuwe onderwijsconcepten (hoofdstuk 10) – Intercultureel een update van de termen naar 3.0 (hoofdstuk 11)

Handboek voor leraren is een toegankelijk geschreven, gedegen en praktisch boek voor elke leraar (in opleiding) in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Walter Geerts en René van Kralingen zijn beiden ervaren lerarenopleiders en auteurs van diverse onderwijsuitgaven. Walter Geerts, werkzaam bij NHL Stenden Hogeschool, is medeauteur van het project Didiclass en is een van de opstellers van de generieke kennisbasis. René van Kralingen is trainer/onderwijsadviseur bij het Onderwijsadviesbureau Van Kralingen . Hij houdt zich onder andere bezig met toetsing, timemanagement, werkvormen, effectieve instructies en leidinggeven.


Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

Getraumatiseerde kinderen hebben vaak moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en hun gedrag, en met vertrouwen in zichzelf en anderen. Doordat ze dagelijks te maken hebben (gehad) met onveilige of zeer stressvolle omstandigheden, zijn hun hersenen gericht op overleven in een bedreigende omgeving.

Het gedrag van deze kinderen is voor leerkrachten vaak moeilijk te begrijpen. Dit kan leiden tot gevoelens van machteloosheid en frustratie. Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen biedt leerkrachten en andere onderwijsprofessionals de kennis en praktische handvatten om de negatieve spiraal te doorbreken, zodat getraumatiseerde kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit komt ten goede aan de schoolprestaties, aan de veerkracht van getraumatiseerde kinderen en aan het klimaat in de klas. School kan hiermee in het leven van getraumatiseerde kinderen een groot verschil maken.

De laatste jaren is er in Nederland veel ervaring opgedaan met traumasensitief onderwijs. In deze volledig herziene versie nemen de ervaringen van onderwijsprofessionals en die van als kind getraumatiseerde (jong)volwassenen een belangrijke plaats in. Steeds duidelijker wordt dat traumasensitief onderwijs goed is voor álle leerlingen en leerkrachten, in het regulier én in het speciaal onderwijs. In de onderhavige versie van dit praktische handboek zijn ook de te zetten stappen beschreven op weg naar een schoolbreed traumasensitief onderwijsklimaat.

Bij het boek zijn gratis downloads beschikbaar in de vorm van werkbladen, praatplaten, werk- en reflectiekaarten en ideeën voor activiteiten in de klas. In deze compleet herziene (7e) editie van dit praktische handboek zijn ook de te zetten stappen beschreven op weg naar een schoolbreed traumasensitief onderwijsklimaat.

‘Dit boek is een must-have voor alle leerkrachten van regulier en speciaal onderwijs die met een traumabril naar het gedrag van hun leerlingen willen leren kijken. Een didactisch sterk geschreven boek door auteurs met jarenlange klinische ervaring.’ Prof. dr. Ramón Lindauer, Amsterdam UMC/Levvel. ‘Dit boek zou standaard lesstof mogen worden op elke lerarenopleiding. (…) Het is een hoopvol boek… elke zin is raak. Het boek is zijn eigen samenvatting van een zeer groot aandachtsgebied.’ Bart Heeling, cluster 4-leerkracht


Effectief en affectief lesgeven aan pubers

Help pubers bij het vinden van hun eigen identiteit Pubergedrag is slechts het topje van de puberijsberg. Onder de waterlijn liggen gevoelens, behoeften, kwaliteiten en talenten. Dit boek leert docenten hoe ze jongeren kunnen helpen die te herkennen en zo wezenlijk contact te maken. Naast heldere theorie en veel voorbeelden en oefeningen biedt het een volledige werkmethode voor de (mentor)lessen.

Scholieren groeien op in een heel andere wereld dan de generaties voor hen. Van docenten vereist dit een ander soort vaardigheden. Effectief en affectief lesgeven aan pubers gaat over de affectieve, ‘zachte’ kant van het onderwijs en geeft een antwoord op vragen als: hoe zorg ik ervoor dat de jongere zich gezien en veilig voelt? Hoe kan ik hem inspireren en motiveren? Hoe help ik hem met problemen?


Studenten verleiden tot leren

Als docent heb je dagelijks te maken met uitdagende situaties. Studenten die onvoorbereid naar je werkcollege komen. Studenten die hun camera uitzetten bij een online les. Studenten die meer op hun telefoon zitten dan dat ze actief meedoen. Soms lijken studenten weinig gemotiveerd. Maar is dit werkelijk zo? En wat kun jij doen om studenten in beweging te krijgen?

In dit boek lees je hoe je jouw les- en begeleidingssituaties, fysiek en online, zo kunt aanpakken dat studenten zin in leren krijgen. Je kunt namelijk veel doen om het leren van studenten te stimuleren.

Als docent kun je studenten niet dwingen tot leren, maar je kunt ze wel heel goed tot leren verleiden. Hoe je dat doet, lees je in dit boek. Het boek is het praktijkboek voor iedere docent die verder wil komen in zijn vak. Het boek wordt geleverd met een losse waaier. De waaier bestaat uit 52 checklists.


Spelen in uitdagende hoeken

Hoe fijn zou het zijn als jonge kinderen tijdens hun spel de doelen behalen die jij eigenlijk in de kring wilde behandelen? Als de hoeken in jouw lokaal goed ingericht zijn, kan dit! De kinderen gaan aan de slag, jij hebt tijd om mee te spelen en te observeren. Tussendoor loop je even bij je bureau langs om wat bevindingen te noteren.

De kinderen spelen. Is dat niet hoe jonge kinderen leren en zich ontwikkelen? Hoe richt je de hoeken in, zodat de kinderen er vrijwel zelfstandig in kunnen spelen? Welke materialen zet je erin en met welk doel? Hoe begeleid je het spel? Hoe zorg je ervoor dat de kinderen niet binnen vijf minuten zijn uitgespeeld? Hoe kun je ook peuters en leerlingen in groep 3 laten profiteren van uitdagende hoeken?

In dit boek krijg je antwoorden op deze vragen, zodat je van elke hoek een succes kunt maken. Aan de hand van het achtbaanmodel laat Bianca Antonissen je zien hoe je het spelen in hoeken zo goed mogelijk kunt begeleiden. Dit boek schrijft niet voor wat je precies moet doen, maar gaat uit van jouw kennis als leerkracht; jij kunt zelf zien wat jouw klas nodig heeft en bepalen hoe je de hoeken op jouw leerlingen afstemt.


Je eerste jaar als leraar

Leer alle essentiële vaardigheden die je eerste jaar als leraar tot een succes kunnen maken! In dit boek delen de internationaal bekende onderwijswetenschapper Todd Whitaker en zijn dochters Madeline en Katherine hun adviezen en inspiratie met je. Met hun begeleiding vind je stap voor stap je weg in je nieuwe rol en leer je omgaan met alle uitdagingen waar je als beginnend leraar mee te maken krijgt.

Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder andere:

  • Vaardigheden ontwikkelen op het gebied van klassenmanagement, zoals het opbouwen van relaties, hoge verwachtingen stellen en consistent zijn
  • Je lokaal inrichten en regels en routines instellen
  • Effectieve lessen plannen en je leerlingen geboeid houden
  • Omgaan met je eigen emoties en ongewenst gedrag effectief aanpakken
  • Samenwerken met collega’s, leidinggevenden en ouders, om een goede werkrelatie op te bouwen.

Het boek bevat diverse voorbeelden en anekdotes uit zowel het primair als het voortgezet onderwijs. Op welke school en in welk vak je ook lesgeeft, je zult altijd voor jou bruikbare en nuttige strategieën aantreffen. Je leert ook hoe je aan je strategieën kunt sleutelen en hoe je de reset-knop kunt gebruiken als er toch iets niet helemaal volgens plan loopt. In je eerste jaar gaat misschien niet alles altijd perfect, maar met behulp van de praktische adviezen in dit boek blijf je gemotiveerd werken aan je ontwikkeling tot succesvolle leraar!

Bonus: haal nog meer uit dit boek door met anderen te delen wat je leert. Op onze website zijn gratis verwerkingsbladen beschikbaar voor leraren in opleiding en leraren die net aan hun eerste baan begonnen zijn.


De docent is onmisbaar

Van beginnend kapper tot creatief vormgever, van ict-medewerker tot verpleegkundige: er bestaat in Nederland geen type onderwijs dat zoveel verschijningsvormen kent als het mbo. Dat komt niet alleen door het brede opleidingsaanbod. De grote variatie in onderwijsprogramma’s en onderwijsvormen en de verschillen tussen studenten die vaak in eenzelfde groep zitten, maken lesgeven in het mbo een ware uitdaging.

De docent is onmisbaar biedt mbo-docenten handvatten om hun studenten in elke leersituatie effectief te laten leren en werken. De uitgave richt zich op zowel beginnende als ervaren mbo-docenten, of het nu gaat om zij-instromers met praktijkervaring, pas afgestudeerden van de lerarenopleiding of vaklieden met een lange mbo-carrière. Uitgangspunt vormen de vier bouwstenen: ‘bouwen aan een goed leer- en werkklimaat’, ‘iedereen actief betrekken’, ‘van iedereen werkt naar iedereen leert’ en ‘bouwen aan zelfsturend leren’.

Met praktische voorbeelden en tips helpt het boek docenten op weg naar een cultuur van echt leren in elke les. De manier van denken en de tips en adviezen zijn van toepassing op elke onderwijsvorm. Dit boek is geschreven voor beginnende en ervaren mbo-docenten en voor studenten van de tweedegraads lerarenopleiding met uitstroomprofiel mbo.

Kitty van Dijck is didactisch en pedagogisch trainer/coach van docenten in het vo, mbo en hbo. Hiernaast geeft zij les aan de lerarenopleiding en is zij coauteur van het boek Een goede les. Simon Ettekoven werkt als trainer/coach van met name mbo-docenten. Hij is coauteur van het boek Effectief leren in de les.


Regie in de klas

Goed gedrag is het begin van goed leren. Alle leerlingen verdienen klaslokalen waar het rustig en veilig is, en iedereen waardig met elkaar omgaat. Het is een van de belang- rijkste taken van de leraar om zo’n ruimte te creëren. Maar dit gaat niet vanzelf.

Het is niet voldoende om te zeggen dat leerlingen zich moeten gedragen, goed gedrag zal weloverwogen en met veel inspanning moeten worden aangeleerd. Regie in de klas is een praktische gids die leraren hierbij helpt. Praktisch, wetenschappelijk onderbouwd en gebaseerd op de expertise van geweldige leraren van over de hele wereld. Het staat vol met strategieën, tips en gedegen adviezen, waar iedere leraar – nieuw of ervaren – iets mee kan.

Tom Bennett is voormalig docent, gedragsdeskundige en oprichter van ResearchED. Hij schreef diverse publicaties over gedrag in de les en is een veelgevraagd internationaal spreker


BoekenBoeken

Vergelijkbare berichten