Top 3 van de beste boeken over SEO (Google positie) 2024
Je bent met het zoeken via een zoekmachine op deze pagina gekomen, dit houdt in dat deze pagina dus relatief makkelijk te vinden is. Uit onderzoek blijkt dat 70% van de zoekmachine gebruikers niet verder kijken dan pagina 1 bij de zoekmachines. Als ze niet gevonden hebben wat ze zoeken gaan ze andere woorden gebruiken. Dit geeft maar weer eens aan hoe belangrijk een goede positie is in de zoekmachines.
Om je te helpen met een goede positie zodat je meer bezoekers krijgt heb ik de 3 beste boeken voor 2022 voor je geselecteerd als het om SEO ( Search Engine Optimization / zoekmachine optimalisatie).
Ik heb diverse boeken gelezen die met SEO te maken hebben, maar deze 3 springen er wel boven uit. Bij de boeken heb ik een beschrijving en een recensie geplaatst. Ook heb ik een link van Bol.com toegevoegd. Hier vind je extra informatie over het boek, zoals een waardering van de lezers en de prijs. Als je op de link klikt vind je nog meer informatie en je kunt hier ook eenvoudig het boek bestellen.
3. Digitale trends en tools in 60 minuten 7 – Schrijven voor SEO in 60 minuten.
Beschrijving
Op internet concurreer je met miljoenen websites. Hoe kun je toch opvallen? Er is een slimme manier: SEO. Door een website goed doorzoekbaar te maken en de juiste woorden te kiezen val je sneller op. In dit praktische boek legt SEO-expert Rutger Steenbergen uit hoe je krachtige webteksten schrijft die scoren bij zoekmachines. Weinig tijd, maar veel ambities? Informeer jezelf snel en grondig met de boeken in de serie ‘Digitale trends en tools in 60 minuten’. De serie is een initiatief van Uitgeverij Haystack in samenwerking met Frankwatching.com, het toonaangevende platform over online trends, tips & tricks.
Recensie
Het boek is 2013 geschreven dus is niet op alle punten meer actueel. Maar buiten dat is het wel een boek waar je zeker wat aan kunt hebben. Dit boek heb ik in een later stadium geluisterd en veel informatie was voor mij bekend. De informatie wordt zeer duidelijk uitgelegd ook als het helemaal niet bekend voor je is. Na het lezen of luisteren van het boek kun je gelijk aan de slag. De adviezen zijn makkelijk toepasbaar. Het is een goed boek als het om SEO gaat en ook nog eens prettig geprijsd.
2. SEO voor tekstschrijvers – Handboek voor het hoger onderwijs en bedrijfsleven
Beschrijving
Na het lezen van dit boek ben jij, tekstschrijver, weer volledig geïnformeerd over de wijze waarop zoekmachines, en dan vooral Google natuurlijk naar jouw teksten kijkt. De vele tekst-adviestools waar tekstschrijvers tegenwoordig aan zijn overgeleverd, blijken achterhaald. SEO tekstschrijven is niet een ’voldoende woordjes op de juiste plek plaatsen’ . Dit boek zal je het heft weer in eigen handen geven. Alain Sadon (1964) is Informatica Ingenieur (TU Delft) en eigenaar van SEOguru, vooraanstaand kennis -, opleiding- en adviescentrum zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hij geeft sinds 2004 trainingen, lezingen en adviezen aan het Nederlandse en Vlaamse bedrijfsleven, hbo’s en universiteiten.
Recensie
Dit is een uitstekend boek en actueel 2021 uitgebracht. Het boek voorziet je eerst van kennis en het technische gedeelte van SEO. Het andere gedeelte van het boek gaat je adviezen en tips voor het schrijven van de juiste tekst voor een goede positie. Het boek leest makkelijk, het is luchtig en aanbevolen voor iedereen die teksten moet schrijven voor het internet.
1. Doelgerichte SEO – Zorg ervoor dat uw website succesvol gevonden wordt!
Beschrijving
Ze zeggen dat je een lange adem moet hebben om succes te behalen met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Want als het zo gemakkelijk was om met je website bovenaan in de zoekresultaten van Google te komen, dan zou iedereen daar immers wel staan. Dit gebruiksvriendelijke boek met uitgebreide informatie over hoe je met Google omgaat en talloze tips en trucs bewijst dat ook jouw website bovenaan in de zoekresultaten van Google kan komen.
Juist voor de kleine zelfstandige is Google één van de grootste zegeningen van deze tijd. Zoekmachineoptimalisatie vormt dan de basis van een marketingstrategie. De strategie die ik hiervoor gebruik en die je zal leren in dit boek is al die jaren toekomstbestendig gebleken.
Mijn strategie ligt namelijk volledig in lijn met de filosofie van Google en dat betekent dat je niet voor nare verrassingen komt te staan. Natuurlijk is Google door de jaren heen wel geëvolueerd en heb ik mijn SEO-strategie constant kunnen uitbouwen en optimaliseren. Daar pluk jij met dit boek de vruchten van.
Alles wat je leert is in de praktijk getest en bewezen. Je kunt dit boek zien als een praktisch stappenplan om je website hoger in Google te krijgen en uit te groeien tot dé nummer 1 autoriteit in jouw markt.
Een greep uit de onderwerpen:
- een niche kiezen en langetermijnstrategie
- versus kortetermijnstrategie
- geschikte domeinnamen
- on page en off page SEO
- relevantie en populariteit van je website
- white hat SEO versus black hat SEO
- keywords en keyworddichtheid
- meta description, meta keywordtag, URL, broodkruimelspoor, koppen en dikdrukken
- gebruik van afbeeldingen, video en andere bestandstypen
- structuur op de website
- gebruik van backlinks
- interactie op de website en social media
- content en kwaliteitsstrategie
- leesbaarheid en techniek op de site
Recensie:
Met een duidelijk stap voor stap helpt Tony de schrijver van het boek jou om een beter positie te krijgen in de zoekmachines. De tips zijn over het algemeen goed en realistisch uit te voeren. Na het gebruik van vele adviezen in het boek is mijn algemene ranking flink gestegen. Nadeel van het boek is dat het ook wordt gebruikt om programma’s, cursussen die Tony met zijn bedrijft heeft ook promoot en probeert te verkopen. Al met al vind ik de informatie in het boek wel het meest veelzijdige van alle boeken en heb er ook veel aan gehad en pak nog steeds regelmatig het boek erbij.