De top 10 van de beste boeken voor de beginnende ondernemer 2024
Als startende ondernemer komt er veel op je af, een goede voorbereiding en de nodige kennis kan je goed van pas komen. Gelukkig is tegenwoordig veel geschreven over vele aspecten die bij het ondernemerschap komt kijken. Het aantal boeken voor de ondernemer is bijna ontelbaar geworden.
Om je een beetje te helpen heb ik de 10 beste boeken voor de beginnende ondernemer voor je op een rij gezet. Net zoals het ondernemerschap kan zijn, zijn de boeken in de top 10 ook zeer divers. Alle 10 boeken voegen iets toe en kan de beginnende ondernemer zeker op weg helpen.
Om je een goed beeld te geven van de boeken, heb ik naast een boekomschrijving ook een link van Bol.com geplaatst. De link geeft veel extra informatie over het boek, waaronder de waardering en de recensies van de lezers. Via de link kun je het boek eenvoudig en snel bestellen. Een goed alternatief voor Bol.com is Bookspot.nl
In business
Leer ondernemen zonder gek te worden met de hulp van businesscoach Aranka van der Voorden
‘Alles van A tot IN BUSINESS om te ondernemen zonder gek te worden.’
Is werken voor een baas ook nooit jouw ding geweest? Stroomt door jouw lijf ook ondernemersbloed en ben je altijd bezig met nieuwe kansen en mogelijkheden? Dan is dit boek voor jou; de ondernemer to be, de ondernemer die al langer bezig is en de ondernemer die net weer opnieuw begonnen is met iets nieuws.
Serial entrepreneur Aranka van der Voorden heeft met In Business het boek geschreven dat ze had willen lezen voordat ze startte met ondernemen, en dat ze in haar boekenkast miste als founder van drie bedrijven: het handboek voor de (online) ondernemer.
In dit boek geven Aranka en haar tribe van twaalf ondernemers je concrete tips, handvatten, oefeningen en testcases uit de praktijk. Van winstgevende funnels bouwen en waardevolle community’s opzetten tot hoe je succesvol faalt: alles in de ondernemers-journey komt aan bod zodat jij vandaag nog ontslag neemt als medewerker van je eigen bedrijf en morgen verdergaat als de CEO van een bedrijf dat voor jóú werkt.
Ondernemen als een baas
Een boek vol inspirerende ondernemersverhalen over hoe je met tinkeren, hosselen en circulair denken jouw dromen waarmaakt. Wesley dos Santos heeft drie succesvolle bedrijven: sneakermerk Diversité Footwear, bootverhuurbedrijf iKapitein en cv-platform UniekCV. Om zijn dromen waar te maken past Wesley altijd drie essentiële vaardigheden toe: tinkeren, hosselen en circulair denken.
Tinkeren is experimenteren, ontdekken wat je leuk vindt. Bij hosselen gaat het om manieren vinden om geld te verdienen en leren omgaan met tegenslagen. Circulair denken draait om iets teruggeven aan je naasten, de maatschappij of het milieu, waardoor er weer andere deuren voor je opengaan.
In het boek vertellen rolmodellen als baltovenaar Soufaine Touzani, alleskunner Jandino Asporaat, Picnic-oprichter Michiel Muller, ex-voetbalster Anouk Hoogendijk, rapper Winne, Jumbo-topvrouw Colette Cloosterman, Emms van hiphopformatie Broederliefde en strafrechtadvocaat Mark Teurlings op welke manier zij tinkeren, hosselen en circulair denken om te kunnen ondernemen als een baas.
De Online Marketing Tornado
Een belachelijk compleet en no-nonsense stappenplan voor meer bezoekers, leads, klanten, fans en ambassadeurs via het internet. Geschreven door 2 gedreven expert op basis van de praktijk.
Het internet biedt kansen in overvloed, maar hoe voorkom je dat je als ondernemer verzuipt in alle mogelijkheden? Hoe verzeker je jezelf van de meest effectieve online strategie en een onverstoorbare focus? Hoe tover je jouw website om tot een ware bezoekersmagneet en een volautomatische marketingmachine voor je business? Juist, met dit boek. Ben jij klaar voor het geheim van de IMU? Dit boek neemt je mee in de Online Marketing Tornado. Een waterdichte blauwdruk voor een wervelende online business die impact maakt, jou als ondernemer de wind in de zeilen bezorgt én anderen meezuigt in een opwaarts momentum. Online ondernemen was nog nooit zo leuk!
Ambitie
Je bent ondernemer of je wilt een eigen bedrijf starten. Wat zijn de valkuilen, de kansen en de bedreigingen? Hoe maak je een bedrijfsplan en waar moet je zoal rekening mee houden? Ambitie is hZt boek voor jou: boordevol praktische adviezen, met aandacht voor het omgaan met allerlei instanties (zoals banken en de belastingdienst) tot het oplossen van incidenten met boze klanten. Ondernemer Annemarie van Gaal heeft het allemaal meegemaakt en weet als geen ander hoe je een bedrijf opzet en runt. In Ambitie laat ze zien wat enthousiast en innovatief ondernemerschap daadwerkelijk inhoudt!
Écht ondernemen
“Leer hoe je niet in een paar weken tijd van duizend euro omzet naar een miljoen gaat, maar hoe je kunt ondernemen op je eigen voorwaarden. Claim je identiteit en werkgeluk voorgoed terug voor een investering van minder dan vier koppen koffie. Laat deze kans niet aan je voorbijgaan, want we doen dit maar één keer. Beslis nu!”
Hoe vaak heb jij je niet tóch bijna laten verleiden door al die marketinggoeroes die je gouden bergen beloven? Bij hen lijkt alles zo moeiteloos te gaan. Waarom werkt het bij jou dan niet? Het enige wat je hoeft te doen is hun geheime trucjes en magische formules opvolgen, die op het randje van fatsoenlijkheid balanceren en er vaak nét overheen gaan. Dat wil jij niet. Jij wil een stabiel, gezond bedrijf.
Eerlijk ondernemen, een goede relatie met je klanten en werk leveren waar je trots op bent. In dit boek lees je hoe je écht onderneemt. Zonder liegen en zonder draaien.
Lees de verhalen van 12 andere, succesvolle ondernemers en leer:
- Keuzes maken die wél tot succes leiden
- Wetten en regels voor je laten werken
- Eerlijke marketing inzetten die effectief blijft op de lange termijn
- Ondernemen zonder je werkgeluk en identiteit in te leveren
- Hoe je eindelijk van die kutklant afkomt, en hij van jou Laat je inspireren!
Charlotte Meindersma is meer dan tien jaar ondernemer en jurist. Ze is een disruptor en pionier in de juridische wereld, en helpt ondernemers met juridische oplossingen en praktisch advies om succesvol te ondernemen. Ze is trainer bij Frankwatching en verschijnt regelmatig in landelijke media, zoals NOS, NRC, de Volkskrant, deOndernemer.nl en RTL Nieuws.Toon minder
Een eigen bedrijf starten voor Dummies
Boekhouden voor Dummies
Krijg jij ook de kriebels als de begroting of de jaarafsluiting weer om de hoek komt kijken? Of je nu ondernemer bent of particulier, als je voor eens en altijd je administratie op orde wilt hebben, dan is de nieuwe editie van de bestseller Boekhouden voor Dummies het perfecte boek voor jou.
Leer op eenvoudige wijze alles wat je moet weten over een overzichtelijke boekhouding, de jaarbalans en hoe je alles correct rapporteert. Voor jou kent boekhouden na het lezen van dit boek geen geheimen meer!
Marco Steenwinkel is registeraccountant en werkt als financieel adviseur in Gouda. Eerder was hij docent aan de Haagse Hogeschool.
Zakelijke doelen bereiken met social media
Veel organisaties doen maar wat als het gaat om social media. Ze hebben geen duidelijk beeld van wat ze met die inspanningen willen bereiken. Natuurlijk, het gaat vaak over meer omzet of minder kosten, maar er is geen direct verband tussen actie en resultaat. Marco Frijlink en Wilco Verdoold ontwikkelden daarom een slim en praktisch
model dat is gebaseerd op twaalf afgeleide doelstellingen, zoals naamsbekendheid vergroten of productiviteit verbeteren. Die doelstellingen zijn verdeeld in drie categorieën: klant, omgeving en organisatie. Voor elke doelstelling geven ze aan welke activiteiten op social media die doelstelling helpen realiseren. Het model is uitvoerig onderzocht en getest in de praktijk en het werkt! Dit boek is de langverwachte wegwijzer voor iedereen die social media gerichter wil inzetten om specifieke bedrijfsdoelen te verwezenlijken.
Van idee naar start-up
Denk je erover om een onderneming te starten? Heb je een idee voor een nieuw product, een nieuwe dienst of een innovatief project? Zie je door de vele bomen over start-ups en innovatie het bos niet meer?
In ‘Van idee naar start-up’ helpen we je stap voor stap van een businessidee naar een product (of dienst) dat inspeelt op de behoeften van de klant en tegelijk levensvatbaar is. Je leert onderzoeken waar de klant tegenaan loopt, aansluiten bij wat hij (anders) wil, je idee te onderbouwen en te testen in de markt.
Concrete (duurzame) voorbeelden, tools & templates en tips & trics helpen bij de uitwerking van elke stap. Het stappenplan is gebaseerd op toonaangevende literatuur over onder andere Lean Startup, Design Thinking, Business Model Generatie en Customer Development.
‘Van idee naar start-up’ is bedoeld voor innovatieve, startende (student-)ondernemers. Het stappenplan is echter geschikt voor iedereen die met een idee rondloopt en dat wil realiseren. Ook bestaande bedrijven die willen groeien en op zoek zijn naar nieuwe, aantrekkelijke markten kunnen het gebruiken.
Op vanideenaarstartup.nl is extra materiaal beschikbaar in de vorm van downloads en voorbeelden van lesprogramma’s.
De route naar 100.000 euro per jaar
Hoe kun je als zzp’er je inkomen vergroten? Suzanne van Duijn ging je voor en legt in De route naar 100.000 euro per jaar uit hoe zij door persoonlijke groei aanzienlijk meer ging verdienen.
Suzanne van Duijn werkte 3 jaar de longen uit haar lijf als freelancer voor een inkomen onder modaal toen in 2019 de maat vol was. Het moest anders. In 2020 verdiepte ze zich in de psychologie van geld, nam een businesscoach in de arm en interviewde meer dan 20 ervaringsdeskundigen die ruim een ton per jaar verdienen.
In De route naar een ton per jaar deelt ze hoe ze die inzichten in de praktijk bracht en haar inkomsten verdrievoudigde. Belangrijkste les: om je inkomen te laten groeien, moet je eerst zelf groeien.