De top 10 van beste boeken over boosheid en woede 2024
Boosheid en woede is een veel voorkomende emotie, op zijn tijd is boosheid helemaal niet erg, maar het is wel belangrijk om dit onder controle te hebben. De boeken die ik voor deze pagina heb ik geselecteerd gaan over de verschillende soorten woede / boosheid, hoe je ermee om kunt gaan en nog veel meer informatie.
Om je een goed beeld te geven van de boeken heb ik naast een boekomschrijving ook een link van Bol.com geplaatst. De link geeft veel extra informatie, zoals de waardering en de recensies van de lezers. Via de link kun je het boek eenvoudig en snel bestellen.
Mens & communicatie – Wat maakt je zo boos?
Hoe je met Geweldloze Communicatie woede en boosheid kunt transformeren naar verbondenheid en harmonie. Als je boos bent, concentreer je je bijna volledig op wat je niet wilt. Je denken is gevangen in beelden van hoe verkeerd de anderen zijn. Als de spanning stijgt, is je geleerd je boosheid te beheersen voordat je dingen zegt waar je spijt van zult krijgen.
Met Geweldloze Communicatie kun je je boosheid echter transformeren naar empathische verbondenheid en in harmonie leven met je eigen behoeften en de behoeften van anderen. Shari Klein en Neill Gibson beschrijven helder in Wat maakt je zo boos? hoe de energie van boosheid in 10 stappen omgebogen kan worden tot een creatieve kwaliteit en een betere samenwerking. Lees hier het artikel over omgaan met boosheid.
De eerste 9 stappen kun je in stilte doen. Ze zijn het innerlijke proces van transformatie en helpen je bij de oorzaak van je boosheid te komen. Pas bij stap 10 doe je je mond open tegen degene die de aanleiding was voor je boosheid. Wat je dan zegt vergroot de kans dat je elkaar niet kwijtraakt en samen een manier vindt om de behoeften van zowel de ander als jezelf te vervullen.
Anders omgaan met boosheid
Boosheid is een intense emotie die toont dat er aan een behoefte niet is voldaan, en die aanzet tot actie en verandering. Maar het kan ook een destructieve emotie zijn, die zorgt voor verbittering, verharding en langdurige woede. Pijnlijke relaties zijn het gevolg. David Dewulf toont in dit boek hoe je boosheid om kunt buigen tot een constructieve kracht. Thema’s die aan bod komen zijn waarden, persoonlijke kracht, oprecht luisteren, empathie en vergeven. Verder is er ook aandacht voor conflicten, (vecht)scheiding en ouderschap zonder boosheid.
Gebaseerd op mindfulness, compassie en geweldloze communicatie Met tal van tips en oefeningen om de inzichten ook echt in je leven te integreren
Hoe krijg ik die boosheid onder controle?
Boosheid is een normale emotie waarmee je noodzakelijke stoom kunt afblazen, zeker als je in de leeftijd bent dat er emotioneel veel verandert in je lijf en in je hoofd. Maar als je merkt dat je je frustraties begint uit te leven op mensen waar je eigenlijk veel omgeeft, je ouders, broers en zussen en je vrienden, wordt het tijd om er iets aan te doen.
Met de opdrachten uit dit werkboek kom je er achter waar je boosheid vandaan komt en hoe het komt dat je op een bepaalde manier reageert. Tegelijkertijd leer je vaardigheden en technieken om je boosheid onder controle te krijgen.
Je leert de lichamelijke symptomen herkennen die vooraf gaan aan een uitbarsting en krijgt handvatten aangereikt om je gevoelens tot bedaren te brengen zodat je rustiger kunt reageren op anderen. Door je boosheid te begrijpen ben je beter voorbereid en hoef je je zelfbeheersing niet meer te verliezen.
Boos
Boos worden is normaal: iedereen is weleens boos. Maar boos worden en ruziemaken leveren doorgaans meer problemen op dan er al zijn, en moeten dus worden voorkomen. Toch mag boosheid niet worden ontkend of onderdrukt: boosheid heeft een signaal functie en moet om die reden worden erkend en onderzocht.
Riekje Boswijk-Hummel beschrijft uitgebreid op welke manier dit onderzoek kan plaatsvinden en hoe mensen in conflictsituaties op een positieve en effectieve manier kunnen worden benaderd, waardoor conflicten uit de weg worden geruimd en persoonlijke of werkrelaties verbeteren. Aan de orde komen onder andere: de schrik en de frustratie die voorafgaan aan boosheid; directe en indirecte uitingsvormen van boosheid en hun effecten; onderliggende angsten en pijn; wegen (en weerstanden) om boosheid te leren stoppen en los laten, waardoor ruimte ontstaat voor empathie en begrip.
Ook besteedt ze aandacht aan het leren kennen en zich ’toe-eigenen’ van onderdrukte boosheid, en zet ze een aantal misverstanden over het omgaan met boosheid recht.
Interessant is hoe zij boeddhistische inzichten omtrent het omgaan met boosheid in haar therapeu tische visie heeft geïntegreerd.
Inzicht gevend voor iedereen die om professionele redenen meer wil weten over boosheid en er effectiever mee wil leren werken, zoals (psycho) therapeuten, coaches, werkenden in diverse instellingen en andere hulpverleners.
Ook toepasbaar in persoonlijke relaties zoals tussen partners, ouders, familie, vrienden, buren, of collega’s.
Constructief omgaan met irritatie en boosheid
Leer met Constructief omgaan met irritatie en boosheid van Regine Herbig conflictsituaties hanteren vanuit authenticiteit én verbinding.
Boosheid is een signaal dat basale behoeften tekortkomen. Via een innerlijke dialoog kun je helder krijgen wat in je werd getriggerd door een conflict, en wat je nodig hebt. Vanuit je hart kun je de pijnlijke gevoelens die onder je boosheid liggen met mededogen benaderen en zo je innerlijke balans hervinden. Daarna wordt het mogelijk op vreedzame en respectvolle wijze de dialoog met de ander aan te gaan.
Regine Herbig verbindt inzichten van de westerse psychologie (vooral de geweldloze communicatie van Marshall Rosenberg), oosterse wijsheid en recent wetenschappelijk onderzoek over de relatie tussen emoties, hart en brein met elkaar. In dit boek vind je praktische voorbeelden en oefeningen om met begrip en empathie te leren communiceren met jezelf en anderen.
Fonkelend van woede
Vrouwen zijn boos, en ze hebben er alle reden toe. Ze worden onderbetaald, tegengewerkt, gekleineerd en zijn overwerkt. Assertieve vrouwen worden weggezet als krengen, expressieve vrouwen als emotioneel. Heeft een vrouw een mening, dan kan ze die beter voor zich houden. En als een vrouw daadkracht toont, moet ze er wel bij glimlachen.
Vrouwen zijn even vaak boos als mannen, maar er zijn grote verschillen in hoe zij daarmee omgaan en hoe anderen erop reageren. Veel vrouwen onderdrukken hun boosheid, met soms grote nadelige psychische en fysieke gevolgen. Maar, stelt Soraya Chemaly in dit vlammende boek, boosheid is een krachtig middel voor verandering. Ze analyseert thema’s als eigenwaarde, pijn, zorg, angst, stilte, ontkenning, gender en diversiteit en legt uit waarom het bevrijdend is boosheid als kracht te onderkennen en ernaar te handelen.
In tegenstelling tot wat zelfhulpboeken over ‘woedebeheersing’ en ‘loslaten’ doorgaans stellen, is woede de belangrijkste bron die vrouwen hebben. Een scheppende kracht, het beste middel tegen onderdrukking.
Gedragsproblemen bij kinderen
Alle kinderen zijn wel eens brutaal. Of boos, omdat ze hun zin niet krijgen. Ze geven andere kinderen wel eens een klap. Of komen veel later thuis dan afgesproken. Dat is niet erg. Dat hoort bij kinderen. We spreken van gedragsproblemen als dit gedrag vaak voorkomt en als het gedrag nadelige gevolgen heeft voor het kind of de omgeving. Gedragsproblemen kunnen mild of matig zijn, maar ook ernstig. Na onderzoek kan dan soms een diagnose worden gesteld, bijvoorbeeld de oppositioneel opstandige stoornis. Ouders weten vaak niet zo goed wat ze met kinderen met gedragsproblemen aan moeten. Ze worden zelf boos, of voelen zich schuldig en vragen zich af wat ze fout hebben gedaan.
Gedragsproblemen bij kinderen is een wegwijzer voor ouders met kinderen van 3 tot 13 jaar met gedragsproblemen. In het eerste hoofdstuk lees je wat gedragsproblemen zijn. Wanneer is het ernstig? En wat zijn de nadelige gevolgen op korte en lange termijn?
Het tweede hoofdstuk gaat over hoe gedragsproblemen ontstaan. Maar voor ouders is de allerbelangrijkste vraag: ‘Wat kan ik er zelf aan doen?’ Hierover gaan het derde en vierde hoofdstuk. Ouders vinden praktische adviezen. Hoe je gedrag dat je niet wil, kan verminderen. En hoe je gedrag dat je wel wil, kan laten toenemen.
Een Twaalf Stappen Plan helpt hierbij. Je leest ook adviezen hoe je je kind kan helpen om zelf problemen met andere kinderen beter op te lossen. En hoe je je kind kan helpen beter om te gaan met boosheid. Omdat je dit niet in je eentje doet, krijg je in het vijfde hoofdstuk tips hoe je goed kan samenwerken. Met de school, je partner en, als je hulp zoekt, met de hulpverlening. In dit hoofdstuk vind je informatie over hulpverlening en behandeling.
Het boek kan ook nuttig zijn voor ouders van kinderen met ADHD. Want bij kinderen met ADHD komen gedragsproblemen vaak voor.
Hulpverleners kunnen het boek gebruiken om ouders te informeren over gedragsproblemen. Hierna kunnen ouders kiezen voor een vorm van hulp, met die hulp starten en er alles uithalen wat de hulp te bieden heeft.
Walter Matthys is emeritus-hoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Gedurende zijn hele loopbaan was hij als kinder- en jeugdpsychiater werkzaam bij het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Christine Boersma is communicatiedeskundige en heeft veel ervaring met schrijven in eenvoudig Nederlands.
Zorgen voor jezelf – Over de rooie
Een enorme woede-uitbarsting in een situatie die daar op het eerste gezicht weinig of geen aanleiding toe geeft. Velen schamen zich ervoor, of zijn op zijn minst niet tevreden over hun onbeheerste gedrag. Sommigen begrijpen niet waarom ze zo handelen, anderen geven de omgeving de schuld van hun uitbarstingen.
Dit boek geeft een beschrijving van het verschijnsel woede. Is het van alle tijden? Is het (sub)cultureel gebonden? Hoe denkt de psychologie erover? En wat gebeurt er nu eigenlijk met je als je woedend bent? Daarnaast geeft het boek adviezen over hoe je jezelf beter onder controle kunt houden.
Deze adviezen richten zich enerzijds op het niet meer maken van bepaalde ‘denkfouten’, anderzijds op het eerder in je eigen gedrag ingrijpen door beter op signalen van het lichaam te letten, zodat het niet altijd maar zwart voor de ogen hoeft te worden, met alle gevolgen van dien. Dit boek verschijnt in de serie Zorgen voor jezelf.
Over de auteur(s): Jan Bernard (1946) is als klinisch psycholoog/psychotherapeut/gedragstherapeut werkzaam bij ggz-NHN, Divisie Forensische Psychiatrie. Samen met Van Waegeningh geeft hij onder auspiciën van de RINO-Noord-Holland workshops voor hulpverleners die zich bezighouden met deze problematiek. Deedee van Waegeningh (1971) is gz-psycholoog/gedragstherapeut. Zij heeft als inrichtingspsycholoog in de gevangenis gewerkt en werkt sinds 2004 bij de Waag, het centrum voor ambulante forensische psychiatrie.
Wees boos
Mag je boos zijn? Of moet je koste wat kost die emotie onderdrukken?
De perfecte vraag voor de bekendste boeddhist van onze tijd: de dalai lama. In dit boekje geeft hij zijn visie op boosheid – want ja, soms mag je boos zijn. Het kan een emotie zijn die voortkomt uit compassie en dan is het bruikbare woede. Denk aan een kindje dat een kop hete thee wil oppakken: je wordt boos omdat je niet wil dat het kind zich bezeert.Maar als de boosheid voortkomt uit bijvoorbeeld afgunst en het haat veroorzaakt, dan is het destructief en kun je de boosheid beter laten voor wat deze is.
Een klein boekje vol wijze lessen van de Dalai Lama, opgeschreven door Noriyuki Ueda. Wees boos gaat over wat echt belangrijk is in het leven en hoe woede ook een motiverende kracht kan zijn die het negatieve in het positieve kan omzetten.
Tenzin Gyatso (1935) is de huidige, veertiende Dalai Lama, de hoogste spirituele leider in het Tibetaans boeddhisme. Hij ontving in 1989 de Nobelprijs voor de Vrede. Noriyuki Ueda (1958) is een bekende Japanse auteur, docent en cultureel antropoloog. Hij woont in Tokyo, Japan.
Van korte lontjes naar geduldig opvoeden
Opvoeden gaat niet over rozen. Soms verlies je je geduld met je kind, ben je aan het snauwen, mopperen of zelfs aan het schreeuwen. En achteraf voel je je schuldig, omdat je een rustige, geduldige en liefdevolle ouder wilt zijn. Je bent niet de enige! In Van korte lontjes naar geduldig opvoeden legt dr. Carla Naumburg met empathie, eerlijkheid en humor uit waarom we weleens ons geduld verliezen met onze kinderen. Ze geeft praktische tips hoe we op moeilijke momenten met onze kinderen kunnen omgaan én hoe we liefdevol en met compassie naar onszelf kunnen kijken. Er bestaan namelijk geen perfecte ouders, maar wel geweldige ouders.