| |

De top 10 van beste boeken over communicatie 2024

Communicatie is erg belangrijk dit geldt niet alleen voor de media, maar ook op je werk en in privé situaties. Communiceren bestaat niet alleen uit verbale, maar ook uit non-verbale communicatie. Investeren in communiceren is geen slecht idee, sterker nog je kunt er juist veel baat bij hebben als de communicatie beter verloopt.

De 10 boeken die ik geselecteerd heb voor deze pagina gaan allemaal over communiceren, ondanks dat ze het zelfde onderwerp hebben zijn de boeken heel divers en kunnen de boeken ook jou nog iets leren.

De boeken in de top 10 over communicatie worden uitgebreid beschreven. Om je een goed beeld te geven heb ik een link van Bol.com aan de beschrijving toegevoegd. Deze link geeft veel extra informatie over het boek zoals de waardering en de recensies van de lezers. Via de link kan het boek eenvoudig besteld worden.

Autumn 2- 728 x 90

Omdenken in communicatie

Omdenken in communicatie is het zusje van de bestseller Omdenken, waarvan meer dan 300.000 exemplaren zijn verkocht. Dit prikkelende boekje vol grappige en ontregelende illustraties laat zien hoe je de techniek van het omdenken kunt inzetten in allerlei situaties: op het werk, binnen de familie, met kinderen en in liefdesrelaties.

Omdenken in communicatie is een volledig herziene editie van Omdenken in relaties.


Lichaamstaal

Er gaat niets boven een persoonlijk gesprek. Maar hoe vaak heb je je niet vergist in de mooie praatjes en de blauwe ogen van je gesprekspartner? Reken af met leugens, twijfels en verkeerde indrukken en ontdek hoe je met kennis van lichaamstaal mensen feilloos doorziet. Lichaamstaalexpert Frank van Marwijk kent als geen ander de betekenis van de signalen die we onbewust uitzenden. Hij weet wat mensen bedoelen met hun houding, gebaren, gezichtsuitdrukkingen en stemgebruik.

Na het lezen van dit boek boordevol verhalen en handige tips hoef je niet meer te twijfelen over je oordeel:

  • Hij zegt dat hij het ermee eens is. Maar is dat wel zo?
  • Het sollicitatiegesprek ging prima. Toch?
  • Ze is de geschikte persoon voor de klus. Zegt ze.
  • Hij zegt dat het nooit eerder is gebeurd. Klopt dat wel?

Niemand weet meer over lichaamstaal dan Frank van Marwijk, Nederlands bekendste lichaamstaalexpert. Hij geeft trainingen en presentaties en is de auteur van de bestsellers Manipuleren kun je leren, Manipuleren op je werk en Het groot complimentenboek. Hij is een bekend gezicht in de media en analyseerde het gedrag van talloze bekende Nederlanders.


Geweldloze communicatie

Boos worden is een manier om in onze behoefte te voorzien. Hoe kun je op een andere manier overbrengen wat je wilt? Zonder jezelf of de ander tekort te doen?

Geweldloze Communicatie helpt ons stevig in het leven te staan, te zeggen wat we willen én te horen waar het de ander om gaat. Het is een taal van mededogen waarmee we de machtsstrijd overstijgen en bewegen naar samenwerking en vertrouwen. Zo verloopt de communicatie ontwapenend, doeltreffend en verbindend.

De belangstelling voor Rosenbergs benaderingswijze is groter dan ooit. In Nederland en België houden talrijke organisaties zich al jaren bezig met het bekendmaken en trainen van het model — niet alleen in de privésfeer, maar ook op de werkplek, op school en in de politiek.


Leren praten met plezier

Dit fraai geïllustreerde boek biedt een praktische, op onderzoek gebaseerde benadering om vaardigheden op het gebied van sociale, spraak- en taalontwikkeling en beginnende geletterdheid bij jonge kinderen te bevorderen.


Waar laat ik mijn handen?

Alleen al in Nederland worden elke dag ontelbare presentaties gegeven. De meeste van die presentaties zijn oersaai. De spreker, maar ook het publiek, beleeft er meestal weinig lol aan.

Serge van Rooij geeft antwoord op de 25 meest gestelde vragen bij presentatie-trainingen. Vragen als: “Hoe maak ik een boodschap die blijft plakken?’, “Ben ik nog wel authentiek als ik oefen?’, “Hoe kan ik zorgen voor meer interactie met mijn publiek?’ en natuurlijk “Waar laat ik mijn handen?’. De praktische antwoorden zijn verrassend eenvoudig toe te passen en hebben een groot effect op de spreker én het publiek. Op een luchtige manier beschrijft hij hoe je een presentatie maakt die leuk is om te geven en boeiend is om naar te luisteren.

Serge van Rooij is communicatietrainer en als partner van Bex*communicatie verantwoordelijk voor de trainingsdivisie. Hij traint CEO’s, Nederlandse ambassadeurs en andere professionals die er moeten staan op belangrijke momenten in hun carrière. In de ruim 15 jaar dat hij als trainer actief is, zocht hij naar antwoorden op de vragen van de mensen die hij trainde. Daarvoor dompelde hij zich onder in de wereld van beïnvloeden, storytelling, presenteren en overtuigen, en leerde hij veel van storytellers, stemcoaches, regisseurs, traumapsychologen en professionals uit de kleinkunst.


Manipuleren kun je leren

Ken jij ook het gevoel dat er niet naar je wordt geluisterd? Komt je boodschap niet altijd over? Dan wordt het tijd om beter te leren manipuleren! Ontwikkel meer zelfvertrouwen en controle over alledaagse situaties door je te verdiepen in de subtiele geheimen van lichaamstaal. Ontdek hoe je meer bereikt in zakelijke en persoonlijke relaties.

Leer hoe je:

  • Een goede eerste indruk maakt
  • Natuurlijk zelfvertrouwen uitstraalt
  • De aandacht krijgt die je verdient
  • Veel waardering ontvangt
  • Alles bij anderen gedaan krijgt

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaalpsychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Frank schreef ook Manipuleren op je werk, Lichaamstaal en Het groot complimentenboek.


Vijftig tinten hees

Bij The Voice of Holland zien we hoe deelnemers in een split second worden beoordeeld. Soms raakt een stem ons, soms niet. Ook onze spreekstem wordt binnen één seconde beoordeeld, bijvoorbeeld op betrouwbaarheid en sympathie. Je stem is daarmee een belangrijk instrument om te overtuigen en beïnvloeden, of het nu gaat om de aansturing van een team, de pitch voor een project of de manier waarop je jezelf tijdens een (sollicitatie)gesprek profileert.

In Vijftig tinten hees vertelt Debby Mureau hoe je jouw stem zo professioneel, aantrekkelijk én gezond mogelijk kunt gebruiken. Ze leert je wat ze talloze business- en salesprofessionals, politici en mediastemmen eerder leerde: hoe je, door je stem te trainen, je overtuigingskracht kunt vergroten en het contact met anderen op een positieve manier kunt beïnvloeden.

  • Herziene editie van Je stem als krachtbron.
  • Met een geheel nieuw stuk over het strategisch gebruik van je stem bij klantcontact.
  • Inclusief interviews met ervaren en professionele stemmen, zoals Gerard Ekdom en Jan de Hoop.

Bij wijze van spreken

Krachtig en overtuigend mondeling offline én online communiceren kan je echt leren! Wie mondeling communiceert, heeft slechts één doel: de toehoorder begrijpt de boodschap zoals die bedoeld is. Te vaak zijn er stoorzenders die voor communicatiestoringen zorgen. De elementen die duidelijke communicatie verhinderen, worden in dit boek benoemd en vervangen door facetten die leiden tot uitmuntende mondelinge communicatie.

Het eerste deel belicht zes mondelinge vaardigheden die nodig zijn voor elke professionele situatie aan de hand van VIKTOR, het nog steeds algemeen geldende communicatieschema – in een fris jasje gestoken:

  • Hoe spreek ik een woord uit zoals het hoort?
  • Hoe schrijf ik een woord juist?
  • Welke lichaamstekenen hanteer ik om mijn boodschap correct over te brengen?
  • Hoe gebruik ik mijn stem goed?
  • Welk beeld zal mijn boodschap het meest ondersteunen?
  • Hoe argumenteer ik overtuigend?

Het tweede deel gaat grondig in op zes professionele situaties: presenteren, postersessie geven, pitchen, telefoneren, vergaderen, solliciteren. Studenten, lesgevers, medewerkers in bedrijven, beleidsmakers … bevinden zich dagelijks in één van die zes situaties en krijgen handvatten aangereikt om van elke situatie een succesvol communicatief moment te maken.

Het derde deel beschrijft hoe iedereen ook online correct en doeltreffend kan communiceren. Te vaak focust de spreker (m/v/x) zich namelijk enkel op de inhoud, met vele nefaste gevolgen.


Inclusieve communicatie

In een samenleving die steeds diverser wordt, gaan bedrijven en overheden constant op zoek naar manieren om efficiënt te communiceren en hun doelpubliek te verbreden. Het verschil tussen de diversiteit in de samenleving en het gebrek eraan in het merendeel van de sectoren is enorm groot.

Bedrijven zijn zich steeds vaker bewust van het potentieel van diverse doelgroepen en willen weten hoe ze die effectief kunnen bereiken. Het ontbreekt interne communicatiediensten en creatieve bureaus echter aan de nodige expertise om daar werk van te maken.

Met dit boek wil Hanan Challouki daar verandering in brengen. Inclusieve communicatie is een strategische benadering die het mogelijk maakt voor merken om relevant te blijven in een superdiverse samenleving, nieuwe doelgroepen beter te leren kennen en de eigen communicatie- en marketingdoelstellingen te overtreffen. Inclusieve communicatie is voor bedrijfsleiders, marketeers en strategen die inzien dat de wereld aan het veranderen is.

Het is een boek voor iedereen die vooruit wil, die het potentieel ziet van een diverse samenleving en dat ten volle wil benutten.


101 Presentatietips

Als je iets te vertellen hebt, wil je dat je publiek echt hoort wat je zegt en op de een of andere manier iets doet met je verhaal. Luisteren alleen is niet genoeg. Je wilt bijvoorbeeld dat je publiek enthousiast wordt, dat je luisteraars hun handelen onder de loep nemen of dat ze tot actie overgaan. Je wilt niet alleen iets vertellen, je wilt iets bereiken. Presenteren is een uitvoerende kunst. Om die onder de knie te krijgen, is veel doen een noodzakelijke voorwaarde.

Met deze 101 Presentatietips kun je bij iedere gelegenheid je presentatie opnieuw verbeteren. De praktische suggesties stimuleren je om je argumenten beter te verwoorden, jezelf als echte autoriteit neer te zetten en ervoor te zorgen dat jij beter weet hoe je je publiek kunt raken. Zoals Aristoteles zou zeggen: ‘je verbetert de logos, ethos en pathos van je betoog.’ Je kunt meteen aan de slag en ervaart direct effect in de praktijk. Iedere tip is voorzien van een beknopte uitleg.

Het boek is gebaseerd op de Retorica van Aristoteles, wetenschappelijke theorieën, psychologische inzichten en de ervaring van de makers. Welluidend presenteren is niet in één dag te leren. Wel wordt het steeds makkelijker en worden je presentaties effectiever als je gestructureerd kleine veranderingen aanbrengt aan datgene wat je al gewoon bent te doen. Zo krijg je stap voor stap meer controle over jezelf, je publiek en je verhaal. Bepaal zelf hoe je gehoord wilt worden, zeker als je iets te vertellen hebt.


Autumn 2- 728 x 90

Vergelijkbare berichten