|

De top 10 van de beste boeken over storytelling 2025

Storytelling is een verhaal vertellen, als je een goed verhaal verteld trek je de luisteraars in het verhaal van het begin tot het einde. Een goed verhaal vertellen en verzinnen is niet zo eenvoudig dan soms gedacht wordt. Gelukkig zijn er vele hulpmiddelen waaronder de de basis ingrediënten voor een spannend en goed. De 3 ingrediënten zijn de hoofdpersoon, het incident en het conflict.

Veel meer tips en duidelijke stap voor stap uitleg hoe je het beste verhalen kunt vertellen vind je in de 10 boeken die ik geselecteerd heb voor deze pagina. De boeken worden uitgebreid beschreven om je een goed beeld te geven. Daarom heb ik naast een boekomschrijving ook een link van Bol.com geplaatst.

De link van Bol.com geeft veel extra informatie over het boek zoals de waarderingen en de recensies van de lezers en gebruikers van het boek. Via de link kun je het boek over storytelling ook eenvoudig en snel bestellen.

BoekenBoeken

De schrijfbibliotheek – Storytelling in 12 stappen

‘Storytelling in 12 stappen’ onthult waar goede verhalen aan moeten voldoen en helpt verhalenvertellers en scenaristen bij het maken van plots en het creëren van universele en levensechte karakters.

‘Storytelling in 12 stappen’ van Mieke Bouma is een praktische schrijfgids. Het leert je in 12 stappen om sterke plots te construeren en levensechte karakters te creëren. Oefeningen en praktische opdrachten helpen bij het oplossen van schrijfproblemen, zorgen voor inspiratie en prikkelen de verbeelding. Dit boek is niet alleen een avontuur voor auteurs, scenaristen, toneelschrijvers en producenten, maar voor iedereen die van verhalen houdt en ze wil (leren) schrijven of vertellen.

‘Storytelling in 12 stappen’ is gebaseerd op de monomythe van Joseph Campbell en ‘The Writer’s Journey’ van Christopher Vogler, ook wel bekend als ‘De Reis van de Held’. Voor schrijvers en verhalenvertellers vormt deze mythische verhaalstructuur een onuitputtelijke inspiratiebron.


De kracht van storytelling

Storytelling zet verandering in gang, en is daarmee een onmisbare vaardigheid in een tijd waarin verandering het nieuwe normaal is.

In ‘De kracht van storytelling’ beschrijft Carmine Gallo hoe je overtuigende en inspirerende verhalen vertelt die ook jou zullen helpen je doel te bereiken. Het geheim achter vrijwel alle successen is een krachtig verhaal.

The New York Times noemde storytelling daarom ‘een strategisch wapen met onvoorstelbare kracht’. Carmine Gallo onthult in zijn boek de magische ingrediënten die ervoor zorgen dat je verhaal onweerstaanbaar wordt en anderen inspireert of overtuigt. Of je nu iets gaat verkopen, een volle zaal wilt boeien of een team moet motiveren, met een goed verhaal maak je het verschil.

Gallo sprak vijftig succesvolle storytellers – onder wie Richard Branson, Warren Buffett, Elon Musk en Sheryl Sandberg en de genieën achter iconische merken als Starbucks en Pixar – en deelt hun waardevolle inzichten en adviezen. Ons brein is gebouwd voor verhalen en daarom las Gallo talloze onderzoeken om te achterhalen wat de wetenschap ons leert over het creëren van een krachtige boodschap. Storytelling zet verandering in gang en is daarmee een onmisbare vaardigheid in een tijd waarin verandering het nieuwe normaal is.


Transmedia storytelling

Elke dag neemt het aantal communicatiekanalen waar we gebruik van maken toe. Tegelijkertijd neemt de aandachtspanne van lezers en kijkers af.

Als communicatieprofessional moet je sterk zijn in het vertalen van een communicatieboodschap naar effectieve content. Alleen zo zal jouw boodschap je doelgroep bereiken en, nog belangrijker: activeren. Verhalen blijven daarbij cruciaal. Storytelling helpt je je publiek intensief te betrekken bij je communicatieprojecten. ‘Storytelling – Stappenplan voor communicatieprojecten’ leert je in twaalf stappen hoe je storytelling kunt inzetten om een verhaal zo goed mogelijk over te brengen, binnen een uitgebalanceerde mix van mediakanalen. Bij elke stap biedt het boek heldere modellen en actuele praktijkcases.

In deze tweede druk is het stappenplan verbeterd en het boek is geactualiseerd en verrijkt met nieuwe inzichten. Op de website www.storytelling2edruk.nl vind je naast links naar aanvullende literatuur en video’s ook casuïstiek waarmee je je de inhoud snel eigen kunt maken. Boek en website zijn ontwikkeld voor media- en communicatiestudenten. Maar ook voor communicatieprofessionals die vanuit een strategische invalshoek aan de slag willen gaan met storytelling, bieden dit boek en de website veel bruikbare hands-on informatie.

René Boonstra werkt aan Hogeschool Inholland Rotterdam bij de opleiding Communicatie. Naast zijn activiteiten als docent is hij daar onderwijsontwikkelaar.


Storytelling – De weg naar het hart

In dit boek vind je alles over storytelling. Je krijgt de kennis, inzichten en vaardigheden die nodig zijn om met jouw verhaal het hart van de ontvanger te bereiken. Door middel van de vele praktijkvoorbeelden leer ook jij storytelling in te zetten voor alles wat je wilt communiceren. Een pakkende speech of presentatie geven?

Een aansprekende tekst voor een website of brochure schrijven? Je merk aanscherpen, je social media een boost geven? Zelf een filmconcept ontwikkelen? Gebruik de kracht van storytelling om mensen met jouw verhaal te raken en te overtuigen.

Storytelling is tevens een geweldige tool om binnen je organisatie te gebruiken, onder meer om teams te verbinden, een marketingcampagne op te zetten of om naamsbekendheid te vergroten. Voor mensen en organisaties die zichzelf sterker willen presenteren en anderen willen inspireren!


Storytelling en de wereld

Dit boek belicht de veelzijdigheid van storytelling en de verschillende manieren waarop het ingezet kan worden. Een zeer praktisch boek.


Storytelling in de praktijk

Verwonder klanten, medewerkers en leveranciers. Tover een glimlach op hun gezichten. Laat zien voor welke dilemma’s een organisatie komt te staan. Merken onderscheiden zich door verhalen. Creatief schrijven is daarom een belangrijke vaardigheid voor communicatieprofessionals en marketeers. Storytelling in de praktijk helpt je om verhalen uit de organisatie te verzamelen, om ze op te schrijven en om ze te vertalen naar creatieve communicatie-uitingen.

Storytelling in de praktijk leert je om bedrijfsverhalen te schrijven op basis van universele verhaalstructuren. Dat gebeurt aan de hand van vijf thema’s. Ieder thema behandelt een onderdeel van het creatieve schrijfproces. Aan de orde komen onderwerpen als het ontwikkelen en uitdiepen van levensechte karakters, plotontwikkeling, tone of voice en storytelling voor online en offline media. Ook is er aandacht voor het vinden van verhalen door onderzoek te doen en het stapsgewijs verbeteren van eerdere versies.

Concrete schrijfoefeningen en voorbeelden uit de praktijk vormen de basis om de theorie toe te passen. Het boek is geschreven voor hbo-studenten van de opleidingen Communicatie, Communicatie en Multimedia Design, Marketing, Commerciële Economie en Creative Business. Ook is het geschikt voor marketing- en communicatieprofessionals op de werkvloer.

Maarten van der Meulen is docent communicatieve vaardigheden aan de Technische Universiteit Delft. Eerder werkte hij als docent communicatie bij NHL Stenden hogeschool. Hij doceerde daar onder andere creatief schrijven en storytelling. Zijn ervaringen met deze modules vormen de basis van dit boek.


Storytelling met impact

Storytelling is hét middel om jouw verhaal met je publiek te delen. Niet alleen in het theater, ook in bedrijfsleven, zorgsector, universiteit of hogeschool helpt storytelling de boodschap van jou of jouw onderneming succesvol voor het voetlicht te brengen. Maar hoe zorg je ervoor dat dit verhaal een maximaal effect op je toehoorders heeft? Hoe kun jij groeien in je rol van storyteller?

En wat hebben de Pink Panther, jonge sla, de tandenborstel van koningin Máxima en het antidanscomité uit Deventer met elkaar gemeen? Je ontdekt het allemaal in Storytelling met impact! Een goed verhaal op zich is niet genoeg, dus reikt Storytelling met impact je 75 spelvormen aan – onderverdeeld in tien categorieën – om het verhaal dat jij wil vertellen, nóg beter te vertellen.

Via oefeningen, opdrachten en improvisaties met aandacht voor stem, lichaam, focus, zelfvertrouwen en fantasie bouw je verder aan je vermogen om het publiek aan zijn stoel gekluisterd te houden. Bovendien werk je met de opdrachten aan teamvorming en de groei van het onderling vertrouwen.

Schrijver, dramaturg en trainer Emile Schra heeft in dit boek 75 spelvormen verzameld die je vaardigheden als storyteller vergroten. Hij publiceert geregeld artikelen en boeken, ontwikkelt kunst- en cultuurinitiatieven (zoals een verhalenproject met voormalige vluchtelingen) en doceert al ruim tien jaar lang Creative Storytelling aan de Hogeschool Utrecht.


De schrijfbibliotheek – De 12 oerkarakters in storytelling

Om als schrijver, regisseur, acteur – of wat voor storyteller je ook bent – dynamische en authentieke karakters te creëren is het gebruik van archetypes van onmisbare waarde. Archetypes vind je in bijna alle vormen van literatuur, in mythen, sprookjes en filmscripts. Het zijn herkenbare, universele karaktertypes en symbolen die van alle tijden zijn, steeds weer in unieke vorm opduiken en die verhalen urgentie en diepgang verlenen.

Dit boek behandelt de 12 archetypes – zoals magiër, nar, koning, wijze, onbevangen kind –, universele blauwdrukken die je als schrijver of verhalenmaker kunt gebruiken bij karakter- en plotontwikkeling. Bij de beschrijving van elk archetype volgen opdrachten en oefeningen voor de schrijver. De 12 oerkarakters van storytelling is een vervolg op Storytelling in 12 stappen, op reis met de held, dat in 2010 verscheen en inmiddels al een achtste druk beleeft.


Storytelling met data

Vertellen is geen intrinsieke vaardigheid, vooral als het gaat om datavisualisatie. De tools die we tot onze beschikking hebben, maken het bovendien niet eenvoudiger. Data-analist en auteur Cole Nussbaumer Knaflic laat zien hoe je de conventionele tools overstijgt om de kern van je data te gebruiken. Bovendien laat ze zien hoe je met jouw gegevens een boeiend, informatief en overtuigend verhaal maakt.

Met Storytelling met data leer je de fundamenten van datavisualisatie en hoe je effectief met gegevens kunt communiceren. Je ontdekt de kracht van vertellen door data tot het kernthema van je verhaal te maken. De verhelderende lessen in dit boek zijn gebaseerd op theorie, maar wel toegankelijk gemaakt met talloze voorbeelden uit de praktijk – klaar om direct te gebruiken. Je leert met name:

  • Het belang van context en doelgroep te begrijpen
  • Het juiste type diagram te bepalen voor de gegeven situatie
  • De rommel die jouw informatie vertroebelt te herkennen en terzijde schuiven
  • De aandacht van je publiek te leiden naar de belangrijkste delen van jouw data
  • Leren denken als een ontwerper met gebruik van de designconcepten in datavisualisatie
  • De kracht van vertellen te gebruiken om jouw boodschap over te brengen bij jouw publiek

Met de lessen in dit boek kun je data omzetten in indrukwekkende visuele verhalen die jouw publiek lang zullen bijblijven. Er zit een verhaal in de data van jouw organisatie – Storytelling met data geeft je de vaardigheden en de kracht het te vertellen!

Handig om te weten: van dit boek is een webversie beschikbaar. Als je je registreert, krijg je gratis toegang, plus relevante extra’s.


Sterker staan met je eigen verhaal

Met de storytelling methode van Arjen Barel krijg je in 5 stappen inzicht in de betekenis van elke gebeurtenis of situatie in je leven.

Arjen Barel ontwikkelde met ‘Sterker staan met je eigen verhaal’ een simpele methode van storytelling die je op elke gebeurtenis of situatie kunt toepassen. Hoe geven we betekenis aan het leven? Zeker op momenten van crisis, zoals een burn-out, het einde van een relatie of het verlies van een baan, is deze vraag cruciaal. Barel helpt hiermee al jarenlang leden van minderheden en mensen met een migratieachtergrond. Zijn methode is daardoor doorleefd en oprecht, er staat écht iets op het spel. Een no-nonsense en eerlijk verhaal over persoonlijke groei.


BoekenBoeken

Vergelijkbare berichten