|

De top 10 van de beste boeken over acteren 2024

Acteren is het spelen van een rol, je doet alsof. Dit kan op het toneel  zijn (toneelstuk, musical, etc), maar ook in een film, televisieserie, voor je werk of voor een act. Acteren lijkt vaak makkelijker dan het is en vergt niet alleen veel oefenen, maar ook kennis en vaardigheden, want acteren kun je leren.

De boeken in de top 10 kunnen je alles vertellen over het acteren maar je ook zeker helpen om beter te worden in het acteren. Om je een goed beeld te geven van de boeken heb ik naast een boekomschrijving ook een link van Bol.com geplaatst. De link geeft veel extra informatie over het boek en via de link kun je het boek eenvoudig en snel bestellen.

BoekenBoeken

Leren Acteren

Leren Acteren is een studieboek voor allen die zich professioneel met theater bezighouden. Het is vanuit 10 jaar leservaring geschreven. De eerste helft van het boek bevat een beknopte theoretische onderbouwing over het acteren. Maar juist door de 170 oefeningen is het vooral ook een heel bruikbaar handboek voor de praktijk. Methodisch en stap voor stap: een must voor elke acteur! Zie ook: Leren Acteren voor de camera en Docent Drama met camera.

Who the hell is: Rutger Willem Weemhoff Deze auteur was actief als acteur in het theater en voor televisie. Naast zijn bezigheden als acteur studeerde Weemhoff in de jaren ‘80 tevens een tijdlang filosofie aan de Gemeentelijke Universiteit van A’dam. ‘Filosofie van de dood, da’s pas leven!’ luidt zijn montere motto als ‘de filosoof van de dood’ in een interview met Filosofiemagazine: ‘Ik sterf, dus ik ben (niet)’.

Als onafhankelijke auteur en publicist schreef hij tal van teksten. Weemhoff biedt zijn schrijfwerk aan via een eigen ideële uitgeverij, onder de naam die zijn totale oeuvre het beste covert: Partout. Producties zijn uitsluitend te bestellen als paperback.


Acteren – handleiding voor amateurs

Een handleiding met zaken waar een beginnende acteur, vooral amateur, moet op letten om zijn kwaliteit als acteur of actrice te verbeteren. Aan alle punten op het gebied van acteren wordt aandacht besteed en er worden tal van oefeningen gegeven. We maken kennis met het omgaan met de tekst, de expressie van het gelaat (mimiek) en het lichaam met zijn ledematen.

Daarnaast gaan we oefenen om deze kwaliteiten te verbeteren. Maar ook het acteren in de verschillende genres als klucht, blijspel of komedie, drama of thriller komt aan bod. In het kort maken we kennis met de clown en de mimespeler. U vindt talrijke voorbeelden en een korte samenvatting van hoe te acteren in de diverse genres.

Een uitstekende handleiding voor iedere beginnende of zelfs gevorderde acteur in een amateurgezelschap, die geen professionele opleiding achter de rug heeft.


IT&FB Theorie & Praktijk serie – Vuur, water, lucht en aarde

‘Als vuur en water op elkaar reageren’, ‘ergens goed kunnen aarden’, of ‘ een luchtig persoon zijn’, het zijn allemaal bekende uitdrukkingen. Helmert Woudenberg heeft een acteer- en regiemethode ontwikkeld, waarbij hij de elementen vuur, water, lucht & aarde als uitgangspunt heeft genomen. Hij legt uit hoe elk mens die elementen in zich heeft en hoe dat ons gedrag bepaalt.


Lessen voor acteurs 1 de voorbereiding

In dit tweede deel van zijn lesmethode voor acteurs, building a character, helpt Stanislavski, als de fictieve regisseur Tortsov, zijn leerlingen bij de opbouw van een toneelpersonage. De begrippen die hij in het eerste deel aanreikte zijn hierbij de fundamentele bouwstenen. Deze bouwstenen krijgen in dit boek hun volle waarde omdat ze aan de praktijk worden getoetst.

Voor de fysieke creatie van een personage is gereedschap nodig: het gesproken woord en de lichaamstaal. Aan de hand van concrete oefeningen en voorbeelden uit de praktijk leert Stanislavski de acteur dit gereedschap te hanteren.

Zoals een muzikant zijn instrument volledig beheerst zo dient een acteur zijn eigen lichaam volledig te beheersen. Pas dan zal hij in staat zijn een geloofwaardig personage op het toneel te zetten.””Als geen ander zag Stanislavski in dat dit jarenlange training vereist. Hij schrijft over zijn methode: ‘Het is geen confectiepak dat je aantrekt en waar je in wegwandelt; of een kookboek waarvan je de juiste pagina opslaat en daar staat het recept. Nee, het is een manier van leven.”


Acteren is easy

‘Acteren is Easy’ is een klein boekje over talentontwikkeling in het theater. Het behandelt de weg van de acteur en de belangrijkste stappen die een (beginnend) toneelspeler neemt op weg naar professioneel acteurschap. Het boekje is bedoeld voor de jonge acteurs, de theaterdocenten, spelcoaches en regisseurs die werken met talentvolle toneelspelers. Met ‘Acteren is Easy’ hoopt Jowin op een concrete wijze te inspireren, verduidelijken en aan te zetten tot reflectie.


Dit is acteren

Dit is acteren Jeroen Steenbeek schreef een toegankelijk, verhelderend boek over acteren voor studenten, (beginnend) acteurs, regisseurs, dramaturgen en docenten drama.


Speloefeningen

Eindelijk weer verkrijgbaar. Geheel vernieuwde en herziene uitgave. Praktisch en een ‘must’ voor iedereen die wel eens ‘speelt’.


Pak je rol en stuur de rollen!

Vandaag de dag zijn in menig organisatie projectmanagers geschoold en gecertificeerd en toch, projecten vliegen regelmatig uit de bocht. Het werken in projecten is een avontuur, dus niet altijd voorspelbaar. In totaal zijn er vijf rollen actief rondom projecten en die zijn bepalend voor het succes van een project. Dit boek beschrijft elke rol in relatie tot projectmatig werken en is daarom bruikbaar voor elke rol. Welke rollen bedoel ik?

1. De opdrachtgever, zoals een externe klant of een marketing directeur.
2. De al genoemde projectmanager, de tijdelijke baas van een project.
3. In grotere organisaties de ondersteuner van een project, zoals de lijnmanager.
4. De projectmedewerker die in een projectteam samenwerkt.
5. De stakeholder, zoals een financier, een sponsor en een belangbehartiger.

De crux is dat elke rol bepaalde verantwoordelijkheden heeft, maar die verantwoordelijkheid ook moet pakken. En als een rol zijn verantwoordelijkheid niet neemt, hoe ga je hem daar dan op aanspreken?

Dit boek focust zich op het samenspel tussen de rollen in en om projecten; hoe je dit samenspel kunt regisseren om je eigen rol beter in te vullen, maar ook hoe je de andere rollen kunt sturen. Door mijn ervaring in kleine en grote organisaties kan ik naast theorie ook veel praktische voorbeelden en tips per rol geven om het samenspel tussen de rollen duidelijk te maken.

Het samenspel wordt natuurlijk verduidelijkt in de context van projectmatig werken en komt daarom uitgebreid aan bod. Wat is een project, welke kaders zijn nodig, het belang van een plan, teamwork, en instrumenten die je als rol kan inzetten enz.. De in het boek gebruikte vaktermen en tips wordt aangevuld door een website www.pakjerol.nl met o.a. checklijsten en sjablonen.


Niet alles maar toch veel over TONEEL

Ontzettend veel toneelverenigingen kunnen een steuntje gebruiken in de vorm van adviezen. Er dient met zoveel rekening gehouden te worden. In dit boek neemt acteur, auteur en regisseur Hugo Renaerts diverse aspecten onder de loep.

Na bijna zestig jaar ervaring in de toneelwereld op ieder gebied brengt de auteur niet alleen zijn persoonlijke visie over toneel en theater in het algemeen, maar gaat uitwijden over bijna alle aspecten die te maken hebben met de voorbereiding, het repeteren en regisseren van een toneelstuk.

Aan de hand van talrijke voorbeelden brengt hij ons stap voor stap bij allerlei onvermoede of overbekende moeilijkheden met raadgevingen hoe die kunnen overwonnen worden. Daarnaast vinden we een mini-cursus over improviseren, over acteren en over regisseren. Niet alleen de acteur en de regisseur vormen de hoofdpersonages, er wordt ook aandacht besteed aan rekwisieten, decor, kledij, de souffleur, de toneelmeester en vooral… het publiek.

Want het wordt vaak herhaald in dit boek: het publiek is de enige reden voor toneel, musical, concert, ballet… Wat we doen, doen we voor het publiek. Laat ons dus dit publiek met respect behandelen.


Leren Acteren voor de camera

Over alle aspecten van het leren acteren voor de camera, ten behoeve van professionele acteurs. De eerste helft van het boek bevat een beknopte theoretische onderbouwing over het acteren voor de camera. Juist door de 175 oefeningen is het ook een heel bruikbaar handboek voor de praktijk. Het is vanuit 10 jaar leservaring geschreven.

Methodisch en stap voor stap, in handige ringband. Een must voor elke acteur voor de camera. Weemhoff schreef ook de handboeken: Leren Acteren & Docent Drama met camera. Who the hell is: Rutger Willem Weemhoff Deze auteur was actief als acteur in het theater en voor televisie. Naast zijn bezigheden als acteur studeerde Weemhoff in de jaren ‘80 tevens een tijdlang filosofie aan de Gemeentelijke Universiteit van A’dam. ‘Filosofie van de dood, da’s pas leven!’ luidt zijn montere motto als ‘de filosoof van de dood’, in een interview met Filosofiemagazine: ‘Ik sterf, dus ik ben (niet)’.

Als onafhankelijke auteur en publicist schreef hij tal van teksten. Weemhoff biedt zijn schrijfwerk aan via een eigen ideële uitgeverij, onder de naam die zijn totale oeuvre het beste covert: Partout. Producties zijn uitsluitend te bestellen als paperback.


BoekenBoeken

Vergelijkbare berichten