De Machine – In de ban van Booking.com (Boekrecensie 2023)
Booking.com is een website voor hotel boekingen die wereldwijd opereert, de meeste mensen die regelmatig een hotel boeken zijn wel bekend met Booking.com. Hoewel de website bekend is en er veel gebruik van gemaakt wordt, is het bedrijf voor velen een mysterie, hoe ze geld verdienen, wat er speelt achter deur en nog veel meer.
In het boek: De machine krijg je een kijkje in de keuken van Booking.com. De 3 NRC journalisten geven je zeer goed beeld vanaf het begin (eigenlijk er al voor) tot het huidige bedrijf, geen onderwerp wordt overgeslagen en laat hier mee een kant zien die ze lang hebben kunnen verbergen.
Op deze pagina lees je meer over het boek, de 3 auteurs en de recensie van het boek.
Boekbeschrijving: De Machine.

Drie NRC-journalisten doorgronden Booking.com
Booking.com, een van de rijkste en succesvolste internetbedrijven van Europa, is al vijfentwintig jaar een mysterie. Iedereen kent de website, maar niemand kent de mensen en verhalen achter dit oer-Hollandse bedrijf in Amerikaanse handen. Tot nu.
Drie NRC-journalisten reconstrueren in detail het wrange internetsprookje van Booking.com, dat eind jaren negentig begon als een idee van een groepje techniekstudenten uit Twente en uitgroeide tot het grootste en machtigste hotelboekingsplatform ter wereld.
Dit is het niet eerder vertelde verhaal van de opkomst, hoogtij en het morele verval van Booking, vol extravagante feesten, uit de hand gelopen internetexperimenten, bedrogen aandeelhouders, handtastelijke managers en ruzies in de boardroom.
Maar vooral is dit het verhaal van een bedrijf dat een weergaloze online geldmachine bouwde, en in de eeuwige zucht naar meer de mensen achter de machine vergat.
Boek specificatie:
- Titel: De Machine – In de ban van Booking.com
- Auteurs: Stijn Bronzwaer, Merijn Renger en Joris Kooiman
- Uitgeverij: Lebowski
- Bindwijze: Paperback
- Aantal Pagina’s: 400 pagina’s
- Druk: Eerste druk
- Verschijningsdatum: November 2021
- EAN / ISBN: 9789048859993
De Auteurs:
Het boek: De Machine is geschreven door drie NRC-journalisten: Hieronder meer informatie over Stijn Bronzwaer, Joris Kooiman en Merijn Rengers.
Stijn Bronzwaer
Stijn in geboren in 1981 en werkt sinds 2007 voor de NRC. Hij schrijft voornamelijk over de technologie en aanverwante onderwerpen. Stijn heeft ook gewerkt als adjunct-hoofdredacteur en chef van de mediaredactie.
Joris Kooiman
Joris Kooiman is financieel journalist en werkt sinds 2017 voor de NRC. Hiervoor was hij vanaf 2011 werkzaam bij het Financieel Dagblad. Bij de FD was hij ook correspondent in Berlijn.
Merijn Rengers
Merijn is geboren in Amsterdam in 1973, Merijn is Nederlands onderzoek journalist en het bekendste van de drie auteurs. Tijdens zijn studie economie en kunstgeschiedenis aan de universiteit is hij begonnen als freelance journalist. Na zijn studie heeft Merijn les gegeven aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. vanaf 2002 tot de overstap na NRC Handelsblad in 2005 was Merijn Journalist voor de Volkskrant.
Merijn Regens heeft als journalist gezorgd voor spraakmakende onthullingen over fraude met vastgoed, diploma’s, windmolen subsidies maar ook over het vakantiehuizen project van onze Koningin tot nog prins Willem-Alexander en Prinses Maxima.
Merijn heeft diverse prijzen gewonnen en onderscheiding ontvangen voor zijn onderzoekswerk:
- Citi Journalistic Excellence Award (2009)
- De Tegel (2011 en in 2014)
- Citi Journalistic Excellence Award (2019)
- Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek
Boekrecensie: De Machine – In de ban van Booking.com

Dit dikke boek van 400 pagina in de luistervorm ruim 13 uur vervelende mij geen moment. Het verhaal begint 25 geleden in Enschede (Twente). De jonge Geert-Jan Bruinsma begint een fax-via-internet bedrijf dat mislukt, al pratend met de zijn investeerde voor dit bedrijf ontstaat het idee om iets met de hotelboekingen te gaan ontwikkelen. In deze tijd ging dit nog via de telefoon en of de fax.
Geert-Jan Bruinsman schrijft in november 1996 zijn bedrijf in bij de kamer van koophandel (Bookingspunt Nederland BV). Vanaf dit moment wordt er gebouwd aan zijn onderneming.
In het boek wordt je meegenomen door de 3 auteurs (onderzoeksjournalisten) vanaf de start tot het huidige bedrijf inmiddels één van de grootste hotelwebsites ter wereld. Het verhaal laat zien dat het geen makkelijk weg is dat Booking.com heeft afgelegd naar de huidige vorm. De technische tegenslagen, de overnames, onderlinge strijd, misstanden en nog veel meer worden uitgebreid besproken.
Ook kom je alles te weten over hoe het bedrijf eigenlijk geldt verdiend, dat ze afhankelijk zijn van de commissie’s die in de begin jaren uit 5 procent bestond. In de loop van de jaren is de commissie gegroeid naar 25%. Geert-Jan begon in zijn eentje en ging al snel samen met een stagiaire bouwen aan het eerste Booking.com systeem.
Toen het systeem werkte en de hotels zich hadden aangemeld kwam de eerste reservering al snel binnen. Geert-jan richtte zichzelf in het begin op de hotels in Amsterdam, maar er kwam al snel een franchise holding in Engeland. Waardoor ze al snel met z’n 3 op kantoor kwamen te werken. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid naar zo’n 17.500 werknemers, waarvan er ruim 5000 werkzaam zijn Amsterdam.
Het bedrijf is in 2005 overgenomen door het Amerikaanse bedrijf branchegenoot Priceline, ook dit wordt uitgebreid besproken in het boek. Ook in de jaren na de overname rommelt het en is er ontevredenheid bij de werknemers. Alle onderwerpen worden uitgebreid besproken en indien mogelijk worden de verhalen vanuit twee kanten beschreven om je ook een goed beeld te geven.
Omdat er geen onderwerp overgeslagen lijkt te worden en alles uitgebreid aan het licht komt is het niet alleen in interessant boek om te lezen maar je kunt er ook veel van leren, denk hierbij aan beginnersfouten voor de ondernemer , maar ook op managers kunnen er veel aan hebben en de conflicten vergelijken met hun eigen obstakels en hindernissen en hier van leren.
Wat de revue allemaal passeert is bijna te veel om op te noemen en het blijft boeiend ondanks dat het boek zoveel pagina of luisteruren bevat. Naast de bovenstaande onderwerpen komen ook de volgende elementen uitgebreid aanbod: Grote feesten, miljoenen bonussen ook in crisistijd, intriges, belastinghandigheidjes, ongewenste intimiteiten, vetes, improvisaties, groeipijnen, overnameperikelen, vriendschappen en nog veel meer.
Dit boek kan alleen maar ontstaan bij een goed onderzoek en die heeft grondig plaats gevonden waarbij vele mensen aan het woord zijn geweest. Naast het goed onderzoek is het boek ook goed geschreven, het leest lekker weg die je veel informatie geeft over een groot bedrijf waar je anders nooit achter gekomen was. Het geeft je een kijkje in de keuken.