De top 10 van de beste management boeken 2024
Management is het Engelse voor bedrijfsvoering. Dit betekend het besturen van een bedrijf of een organisatie zoals non-profit of de overheid. Als eigenaar, leidinggevende of bestuurde moet je vele capaciteiten en vaardigheden hebben. Niet alle vaardigheden zul je van nature even goed beheersen, maar gelukkig is er veel bij te leren.
De juiste boeken kunnen je helpen bij het ontwikkelen of het verbeteren van de vaardigheden en taken. Voor deze pagina heb ik de 10 beste boeken over management voor je op een rij gezet. De boeken zijn niet alleen heel informatief maar ook zeer leerzaam.
Om je een goed beeld te geven van de boeken, heb ik naast een boekomschrijving ook een link van Bol.com geplaatst. De link geeft veel extra informatie over het boek, waaronder de waardering en de recensies van de lezers. Via de link kun je het boek eenvoudig en snel bestellen. Een goed alternatief voor Bol.com is Bookspot.nl
- Grip
- De zeven eigenschappen van effectief leiderschap
- De 5 frustraties van teamwork
- De Ladder
- Projectmanagement: waarom, wat, hoe en met wie, meer is het niet!
- Beginnen met leidinggeven doe je zo!
- Maak van coachen een gewoonte
- Managen of niet, dat is de vraag
- De persoonlijke MBA
- Marketingcommunicatiestrategie
Grip
Het is best gek dat we nooit écht hebben leren werken. Hoe houden we ons staande in deze tijd van voortdurende bereikbaarheid? Hoe bewaren we overzicht, met die uitpuilende mailbox, overvolle agenda en eindeloze takenlijst? En nog veel belangrijker: hoe zorgen we ervoor dat we eindelijk toekomen aan de plannen die we wel hebben maar niet uitvoeren? Sommige mensen lijken altijd grip op de zaak te hebben. Een van hen is Blendle-man Rick Pastoor.
In dit boek deelt hij zijn razendslimme werkmethode GRIP, die hij door de jaren heen ontwikkelde. Zijn no-nonsenseaanpak leert je hoe je rust, ruimte en richting in je werkweek krijgt. En hoe je jezelf kunt uitdagen, ook al heb je het druk. Het resultaat? Je gaat niet alleen efficiënter aan de slag, maar vooral effectiever. En zodra je grip hebt, ontstaat er ruimte voor grotere plannen en levensdromen. GRIP toont hoe je die kunt realiseren.
In dit boek geen eindeloze theorieën, maar eenvoudige, concrete stappen. En je begint gewoon vandaag.
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap
Dit belangrijkste businessboek van de 20ste eeuw heeft miljoenen mensen geholpen meer plezier en zin te ervaren in hun omgang met anderen en het werk in talloze bedrijven fundamenteel verbeterd.
‘De zeven eigenschappen’ van Stephen Covey is al jaren een bestseller onder mensen die gelukkiger en succesvoller willen zijn in hun werk. Maar nog niet iedereen weet dat ‘De zeven eigenschappen’ even waardevol kan zijn voor geluk in je persoonlijke leven.
De publiekseditie ‘De zeven eigenschappen voor succes in je leven’ is voor hen bedoeld. Wie succesvol wil worden, in zijn werk, maar ook in de omgang met vrienden en familie, moet weten wat hij wil en wat hij voor anderen kan betekenen.
Covey ging te rade bij de grote denkers over geluk, tevredenheid, zingeving en spiritualiteit. Met een heel praktische inslag vertaalde hij hun lessen in zeven principes, eigenschappen of gewoontes ,die je voor ogen houdt in het leven van alledag. Ze helpen je te focussen op wat belangrijk is: voor jezelf, en in de omgang met anderen.
De 5 frustraties van teamwork
De kern van samenwerking in teams blootgelegd.
In ‘De vijf frustraties van teamwork’ legt Patrick Lencioni de kern van samenwerking in teams bloot. Dat doet hij aan de hand van deze parabel, waarin Catherine Petersen als CEO een team moet leiden dat onderling zo in conflict is geraakt dat het de hele organisatie negatief beïnvloedt. Gaandeweg openbaren zich vijf grote frustraties waarmee teamleden worstelen, frustraties die de samenwerking saboteren: gebrek aan betrokkenheid, afschuiven van verantwoordelijkheid en niet-resultaatgericht werken.
Lencioni laat in De vijf frustraties van teamwork zien hoe deze hindernissen ontstaan, en hoe je ze achter je kunt laten. Vervolgens werkt hij het onderliggende model uit. Een boek met een krachtige boodschap voor iedereen die in of met teams werkt.
De Ladder
Dé bestseller over menselijk gedrag en verandering! De Ladder biedt je de allerbeste, actuele inzichten uit de veranderpsychologie. Toegankelijk, praktisch én effectief.
Iedereen met een beetje levenservaring weet dat écht veranderen – op je werk en thuis – niet makkelijk is. Maar aan de hand van een slim en eenvoudig model – De Ladder – beschrijft Ben Tiggelaar…
- Hoe je doelen stelt die wél werken
- Hoe je gedrag kiest dat wél tot succes leidt
- Welke support wél helpt bij verandering.
Dit boek biedt je de allerbeste, actuele inzichten uit de veranderpsychologie. Toegankelijk, praktisch én effectief. Extra: bevat een praktijkgids met meer dan 80 tips, overzichtelijk op een rij!
Dr. Ben Tiggelaar studeert al ruim 30 jaar op leiderschap en verandering. Hij is bekend van bestsellers als Dromen, durven, doen, seminars als MBA in één dag, en zijn wekelijkse column in NRC Handelsblad.
Projectmanagement: waarom, wat, hoe en met wie, meer is het niet!
Wil jij ook graag iets organiseren? Iets aanpakken van A tot Z, maar geen idee waar je moet beginnen? Wil je een bepaald doel bereiken, zonder vooraf alles tot in detail uit te werken volgens een omslachtige projectmanagement methode?
Gelukkig hoeft dat niet. Er zijn simpele en effectieve manieren om met weinig woorden, grote daden te bereiken! Voor de projectmanagers is het een bekende situatie. Een project, volgens een gegeven methode vanuit de klant. Met wat geluk mag je zelf bepalen hoe je het project wil aanpakken en kijken welke methode het meest geschikt is. Maar wat is de meest geschikte methode en wat nu als je zelf eigenlijk geen projectmanager bent?
Dit boek, of beter gezegd handboek, is dan een goed hulpmiddel voor jou. Door een simpele aanpak krijg je inzicht in hoe jij van A tot Z je doelen kunt bereiken. Let’s go!
Beginnen met leidinggeven doe je zo!
BEGINNEN MET LEIDINGGEVEN DOE JE ZO! 5 STAPPEN NAAR SUCCESVOL LEIDERSCHAP Leiderschap is weten wat je doet en waarom je dat doet. Hoe pak je dingen aan? Wat laat je zien en horen in de dagelijkse praktijk? Als je snel wilt groeien in je nieuwe rol als leidinggevende is dit hét boek voor jou. Het geeft je simpele methodes en stappen die werken. Die zorgen voor blijvende groei van jezelf én van je teamleden. Je vindt antwoorden op vragen als:
- Hoe word je de baas over jouw agenda in plaats van andersom?
- Hoe besteed je je tijd zo effectief mogelijk aan de juiste dingen?
- Wie ben jij en waarom doe je wat je doet?
- Wat is jouw effect op anderen en hoe zorg je voor een positief effect?
- Wat is jouw visie op leiderschap?
- Hoe ga je om met je eigen leidinggevende?
- Waar staat jouw team en waar staan jouw teamleden?
- Hoe herken, erken en benut je de talenten van je teamleden?
- Hoe kom je van organisatiedoelen naar teamresultaten?
Als bonus vind je tips van ervaren leidinggevenden om direct te gebruiken! ‘Of je nu een teammanager bent of een CEO, beginnen in een nieuwe baan brengt een onstuimige mix van opwinding, onzekerheid en uitdagingen met zich mee. Dit boek biedt advies en begeleiding om deze overgangsperiode tot een persoonlijk succes te maken.’ Marshall Goldsmith, top executive coach, bestseller auteur New York Times en auteur van o.a. Triggers. ‘Een toegankelijk, pragmatisch en vlot geschreven boek voor iedere leidinggevende die nieuw is in het vak.
Sonja wijst je de weg tijdens die spannende eerste fase en helpt je vele beginnersfouten te voorkomen. Kom sterk uit de startblokken en ontdek dat leidinggeven een prachtig vak is.’ Remco Claassen, trainer, spreker en bestseller auteur op het gebied van leiderschap en persoonlijke ontwikkeling.
Sonja van Beveren is ondernemer, trainer, coach en auteur. Zij helpt beginnende leiders om met meer gemak en plezier succesvol leiding te geven. Ze is zelf jarenlang leidinggevende geweest en traint en coacht beginnende leiders. Sonja leert graag van anderen omdat er telkens nieuwe wegen zijn die naar Rome leiden.
Maak van coachen een gewoonte
Het bestverkochte coachingsboek van de 21ste eeuw! Na het lezen van dit boek wordt coachend leidinggeven een tweede natuur, een dagelijkse gewoonte die ervoor zorgt dat managers en hun teams minder hard hoeven te werken en toch betere resultaten boeken.
Michael Bungay Stanier trainde meer dan 10.000 drukke managers over de hele wereld in praktische coachingsvaardigheden. Gebaseerd op die jarenlange ervaring ontdekte hij hoe je het ware potentieel in mensen kunt ontsluiten, door minder te zeggen en meer te vragen. Michael verpakte zijn kennis in zeven kernachtige coachvragen die écht impact hebben. Dankzij deze vragen kom je direct ter zake, dwaal je niet af, bespaar je jezelf en anderen zeeën van tijd, bereik je de kern van elk probleem en zorg je dat een leermoment beklijft.
Dit boek is vlot en met humor geschreven en verfrissend anders dan de meeste managementboeken. Michael combineert vakkennis met neurowetenschap en gedragseconomie en dankzij praktische tips en aanwijzingen kun je zijn advies snel omzetten in een nieuwe gewoonte. >> Michael Bungay Stanier is de oprichter van Box of Crayons, dat managers en teams helpt om beter te presteren. Op het gebied van coaching behoort hij tot de wereldtop en hij is een veelgevraagd spreker.
Michael schreef eerder het boek Do More Great Work en zijn artikelen verschenen in uiteenlopende media, waaronder Business Insider, Fast Company, Forbes en The Huffington Post
Managen of niet, dat is de vraag
Last van politieke spelletjes, ijdele managers of tegenvallende resultaten? Je vindt de antwoorden op de lastigste zakelijke dilemma’s in het werk van Shakespeare. In Managen of niet, dat is de vraag laat Wiemer Renkema zien wat we kunnen leren van ’s werelds grootste toneelschrijver, William Shakespeare. Zijn lessen over leiderschap, diversiteit, authenticiteit en communicatie in stukken als Macbeth en Hamlet zijn nog altijd actueel. Er is veel veranderd in vierhonderd jaar, maar niet op het gebied van ambitie en bedrog, wantrouwen en verlangen.
In vijf bedrijven ontdek je wat je over leiderschap kunt leren van Henry V, wat Lady Macbeth zegt over diversiteit, hoe Cordelia haar integriteit probeert te bewaren, wat koning Lear je kan vertellen over communicatie en hoe Othello een promotie verprutst.
Wiemer Renkema is arbeids- en organisatiesocioloog en fervent amateur toneelspeler. Hij is de drijvende kracht achter To be Training & Consulting, een innovatief HR-adviesbureau. Verder geeft hij lezingen en trainingen over dilemma’s op het werk aan de hand van Shakespeare en is hij docent aan de Haagse Hogeschool. Wiemer werkte jarenlang in diverse HR-managementposities voor grote internationale bedrijven als Arcadis, TNT en Mercer.
De persoonlijke MBA
Een MBA is vaak een slechte investering. In deze businessopleiding in boekvorm leer je alle belangrijke zakelijke inzichten om succesvol te ondernemen
Veel mensen denken dat ze een businessopleiding moeten volgen om te leren hoe ze een succesvol bedrijf kunnen opbouwen of vooruit kunnen komen in hun carrière. Dat is niet waar. Het overgrote deel van de hedendaagse bedrijfskunde vereist weinig meer dan gezond verstand, eenvoudige wiskunde en kennis van enkele belangrijke ideeën en principes.
De persoonlijke MBA geeft een duidelijk overzicht van de essentie van elk belangrijk zakelijk onderwerp: ondernemerschap, productontwikkeling, marketing, verkoop, onderhandelingen, boekhouding, financiën, productiviteit, communicatie, psychologie, leiderschap, systeemdesign, analyse en operationeel beheer… in één allesomvattend boek.
Marketingcommunicatiestrategie
Marketingcommunicatiestrategie is al jaren hét standaardwerk voor het vakgebied marketingcommunicatie en fungeert zowel tijdens de studie als daarna als grondig naslagwerk; al meer dan 130.000 studenten zijn ermee opgeleid. Het geïntegreerde marketingcommunicatieplan staat centraal in het boek.
Waarom kiezen voor Marketingcommunicatiestrategie?
- ijzersterke methode met zeer goede positie in de hbo-/wo-markt;
- geschreven door gerenommeerde auteurs;
- veel extrastudie-, oefen- en toetsmateriaal online.
De wereld van de marketingcommunicatie verandert voortdurend. Marketingcommunicatiestrategie slaagt erin om te midden van al die veranderingen marketingcommunicatie een fundament te geven. Dit door middel van een doordacht stappenplan en inzichten die gebaseerd zijn op feiten. Na een inleiding in het vakgebied komen in Marketingcommunicatiestrategie systematisch alle marketingcommunicatie-instrumenten en de bijbehorende media aan bod. Vervolgens leert de student een afgewogen mix samen te stellen. Naast reclame worden sponsoring, PR, promoties, direct marketing, persoonlijke verkoop en winkelcommunicatie besproken, waarbij het belang van sterke merken een terugkerend thema is. Het boek is met name geschikt voor studenten van opleidingen in het hoger economisch en communicatieonderwijs.
Deze zevende editie van Marketingcommunicatiestrategie is volledig geactualiseerd. Het stappenplan is aangepast en er is een nieuw merkmodel opgenomen. Verder bevat het een nieuwe visie op de veranderde consument, op de mediamix en op onderzoek.
Bij Marketingcommunicatiestrategie biedt Noordhoff Uitgevers een rijke digitale omgeving: Prepzone. In deze leeromgeving kunnen studenten en docenten zich efficiënt voorbereiden op lessen en het uiteindelijke tentamen. Daarnaast biedt Prepzone verschillende functionaliteiten om samenwerking, monitoring en rapporteren te optimaliseren.