De top 7 van de beste boeken over bedrijfsstrategieën 2024
In de snel evoluerende zakelijke wereld van vandaag is het cruciaal om op de hoogte te blijven van de nieuwste bedrijfsstrategieën en -concepten. Of je nu een ondernemer bent die een startup lanceert of een doorgewinterde CEO die op zoek is naar manieren om de concurrentie voor te blijven, de juiste inzichten kunnen het verschil maken. Op deze pagina vind je de top 7 van boeken die je moet lezen om je kennis over bedrijfsstrategieën te verdiepen en te versterken.
Om je een goed beeld te geven van de boeken over bedrijfsstrategieën heb ik naast een boekomschrijving ook een link van Bol.com geplaatst. Deze link geeft je veel extra informatie over het boek. Via de link kun je het boek over bedrijfsstrategieën eenvoudig en snel bestellen.
Inspiratie voor duurzame bedrijfsstrategie
Het ministerie van Economische Zaken focust in Nederland op negen kansrijke topsectoren in het bedrijfsleven en ambieert om de samenwerking tussen deze sectoren en het hoger onderwijs te versterken. Inspiratie voor duurzame bedrijfsstrategie, onder redactie van Frank Croes, levert hieraan een bijdrage in de vorm van dit boek en bijbehorende website.
In deze uitgave belichten zes studentauteurs uit het hoger beroepsonderwijs ieder een actueel thema binnen één of meerdere topsectoren. De behandelde thema’s zijn: globalisering, circulaire economie, big data en business intelligence, bedrijfsfinanciering, de connectie met de klant, en merkwaarde en klantloyaliteit. Hierbij hebben de auteurs gebruikgemaakt van diverse gangbare en nieuwe managementmodellen.
Deze uitgave biedt hiermee interessante aanknopingspunten voor studenten, ondernemers en managers in het bedrijfsleven. Daarnaast zijn de online-opdrachten op de site www.inspiratievoorduurzamebedrijfsstrategie.nl bijzonder geschikt als praktisch oefenmateriaal bij colleges van de opleidingen Bedrijfskunde en Economie in het hoger onderwijs. D
e auteurs van deze uitgave zijn student en willen met dit project een statement maken over de wijze waarop je in het hoger onderwijs onderscheidend en innovatief te werk kunt gaan. De studentauteurs en redacteur zien dan ook af van de royalty’s over de verkoop; de opbrengsten worden gedoneerd aan een school voor wezen in Roemenië.
Storing
In ‘Storing’ laat hoogleraar en oud-consultant Olivier Sibony zien dat zelfs de scherpste leidinggevenden desastreuze beslissingen kunnen nemen doordat ze ten prooi vallen aan denkfouten, waarom deze fouten keer op keer gemaakt worden, en hoe ze ingebakken zijn in de menselijke hersenen. Moet je als bedrijf met deze menselijke feilbaarheid leren leven en de risico’s incalculeren? Zeker niet, stelt Sibony.
In ‘Storing’ combineert hij spraakmakende praktijkvoorbeelden met de laatste inzichten uit de gedragseconomie en cognitieve psychologie. Hij reikt veertig concrete technieken aan om je bedrijf daadwerkelijk strategisch slimmer te maken. Maak effectief gebruik van de collectieve intelligentie in je organisatie, richt vervolgens je hele besluitvormingsstructuur in naar dit principe en je zult zien dat de kwaliteit van je beslissingen enorm verbetert. Nooit eerder werden de valkuilen bij het nemen van zakelijke beslissingen zo helder uitgelegd.
CRM in de praktijk
Klantgericht ondernemen staat meer dan ooit in de belangstelling. Klanten
worden mondiger en veeleisender en willen 24 uur per dag als koning bediend
worden. Tegelijk maken product, kwaliteit en prijs steeds minder vaak het
onderscheid in het gevecht om de klant. Bedrijven die de concurrentie willen
overleven, stellen daarom de klant centraal. De invoering van Customer
Relationship Management (CRM) is dan dé oplossing.
CRM in de praktijk laat zien hoe u CRM met succes invoert als bedrijfsstrategie. Met veel cases, checklists en do’s-and-don’ts is dit boek helemaal toegespitst op de praktijk. Bovendien is het zeer actueel en wordt er veel aandacht geschonken aan de lessen van de afgelopen jaren. CRM in de praktijk vormt zo de verbindende schakel tussen theorie en praktijk, tussen strategie en implementatie en tussen denken en doen.
Deze herziene editie bevat talrijke nieuwe trends en ontwikkelingen zoals:
- Van relatiemanagement naar communitymanagement;
- Sociale netwerken, sociale media, cocreatie en user generated content;
- Van producten naar diensten naar belevingen;
- Mobiel internet en mobiele ICT;
- Nieuwe onderzoeksresultaten, inzichten en praktijkervaringen.
CRM in de praktijk is een boek uit én over de praktijk. Onmisbaar voor iedereen
die zijn klanten serieus neemt en de klantgerichtheid van zijn organisatie wil
versterken.
Sjors van Leeuwen is directeur van Indora Managementadvies en al meer dan
twintig jaar actief op het snijvlak van organisatie, marketing en ICT. Als
zelfstandig adviseur is hij betrokken bij diverse projecten op het gebied van CRM,strategie, marketing en internet.
‘Dit boek verdient een plaats in uw boekenkast!’
Rob Beltman, Consultant ICSB
‘Een aanrader voor iedereen die zich breed wil oriënteren op het onderwerp CRM.’
Wil Wurtz, Voorzitter CRM Association
Strategie
In tegenstelling tot wat veel managementboeken graag suggereren is strategie niet ingewikkeld. Het gaat simpelweg om het gebruiken van relevante informatie om snel tot de juiste beslissingen te komen. Tony Manning geeft praktische adviezen, zonder de gebruikelijke ‘goeroe-babbel’ en zwaarwichtige taal, en brengt strategie terug tot de essentie: de vragen die gesteld moeten worden, de basisprincipes die iedere organisatie moet kennen en de tools om strategie te ontwikkelen en winst te creëren.
Praktijkboek strategie
Een praktische handleiding om je bedrijfsstrategie te realiseren Moet je onderneming een missie hebben? Hoe bepaal je strategische prioriteiten? Waarvoor dient een SWOT? Hoe leer je opportuniteiten ontdekken? Is het soms niet beter om een product af te stoten? Hoe zet je een strategie het best om in een actie? Strategiebepaling blijkt vaak moeilijker dan gedacht. Bij managers is de verleiding groot om snel te grijpen naar modieuze concepten.
Bedrijven missen vaak een solide basis om te beslissen welke mogelijkheden tot duurzaam succes kunnen leiden. Wie dieper wil graven, dreigt in het ongewisse te blijven over de meest geschikte manier om efficiënt en effectief een strategie te bepalen en uit te voeren. Dankzij de stapsgewijze aanpak van dit Praktijkboek Strategie zet je strategisch denken om in praktisch doen. Op basis van jarenlange consultancyervaring stelden de auteurs dit werkinstrument samen om in team een strategie te ontwikkelen en met succes uit te voeren.
Praktijkboek Strategie biedt een handig en verantwoord stappenplan om op een gefaseerde manier het strategisch denken in praktisch doen om te zetten. Centraal staan de werkbladen die voorafgegaan worden door een korte maar grondige uitleg over het doel van de stap, theoretische onderbouw en succesbepalende factoren. Het gedrukte boek beperkt zich tot de essentie. Wie verdieping zoekt, vindt deze op het uiterst toegankelijke online leerplatform. Zo kan iedereen op zijn eigen ritme en behoefte met dit boek aan de slag. Met een unieke code die gratis toegang verleent tot een online leerplatform.
Crm als integrale bedrijfsstrategie
Alle marketing-trendwatchers zijn het erover eens. Bedrijven die zichzelf serieus nemen investeren nu in CRM. Customer Relationship Management is een hype. Maar waarom merken we er dan zo weinig van?
Tom Dolkens en Wijnand Fassotte kregen er zin in om de hype te ontrafelen. Ze verzamelden observaties rond CRM-projecten in de praktijk, plozen een aantal definities uit elkaar om de belangrijkste kernelementen eruit te kunnen halen en zetten CRM terug in zijn context. CRM kan het juiste antwoord zijn, de enige manier waarop een bedrijf reageert op de wetten van de nieuwe economie. Dat kan, maar het moet niet. Invoeren van een CRM-project kan helpen het bedrijf helemaal klantgericht te maken. Dat kan, maar dan moet je je wel realiseren dat je eigenlijk je hele bedrijf verandert.
Voor wie -net als de auteurs- wat ziet in de CRM hype stelden zijn een bouwpakket samen, met een uitgebreide handleiding voor changemanagement, want daar ben je mee bezig in een CRM-project. Samen met de aansprekende voorbeelden is dit een praktische leidraad voor het succesvol invoeren van CRM-projecten. Dit boek schreven ze voor iedereen die -net als zijzelf- in de praktijk met klantgerichtheid en klantrelaties bezig is: directeuren, customerservicemanagers, klantmanagers, marketingmanagers, salesmanagers, callcentermanagers, consultants, ICT-ers enzovoort.
Like this!
Social media is serious business … Ze hebben een grote rol in de verandering van onze maatschappij én in de huidige bedrijfs- en verdienmodellen. En daar moet je wat mee. Maar wat? En hoe? Dit boek vormt de aanvulling op alles wat je al over social media weet. Het is geen handleiding Facebook, noch een Twittergids. Like this! is een complete handleiding voor het aansluiten van je bedrijf op de socionomie.
Aan de hand van de praktische Social Media Roadmap en een compleet werkboek word je stap voor stap meegenomen in de wereld van zakelijke social media. Niet alleen reactief, maar juist pro-actief inspelend op de kansen die social media voor iedere organisatie bieden. Commercieel, overheid, vrijwilligersorganisatie, ZZP’er, MKB’er, grootbedrijf, iedereen kan meteen aan de slag. Like this! legt de achtergronden van het succes van social media uit, toont hoe je een social media visie ontwikkelt en bevat tal van voorbeelden en filmpjes. Social media is géén hype! Bedrijven staan aan de vooravond van een verandering in een social business.